ارائه مدلی برای تعیین میزان پوکی استخوان با استفاده از الگوریتم ماشین بردار پشتیبان در مردان سالمند فعال

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

مقدمه و اهداف:

 شکستگی های ناشی از پوکی استخوان، هر ساله هزینه های اقتصادی گزافی را بر مردم و سیستم درمانی کشور وارد می کند. داده کاوی به خاطر داشتن قدرت پردازش حجم عظیم داده ها و کاهش زمان تشخیص در زمینه های مختلف، از جمله پزشکی و ورزشی کاربردهای زیادی دارد. بنابراین هدف اصلی این مطالعه، ارایه مدلی برای تعیین میزان پوکی استخوان با استفاده از الگوریتم ماشین بردار پشتیبان در مردان سالمند فعال بود.

مواد و روش ها

این مطالعه از نوع توسعه ای کاربردی بود. اطلاعات آزمایشگاهی 652 بیمار بررسی شد. از بین این افراد، 108 مرد سالمند فعال انتخاب شدند که 58 نفر سالم، 33 نفر استیوپنی و 17 نفر استیوپروز بودند. از الگوریتم ماشین بردار پشتیبان برای دسته بندی افراد استفاده شد. همچنین از نسخه 2020 نرم افزار متلب برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد. ارزیابی بر اساس ماتریس درهم ریختگی و معیارهای دقت و صحت انجام شد. 

یافته ها

طبق نظر پزشکان و نتایج مقالات علمی، از 103 ویژگی مربوط به اطلاعات شخصی و سبک زندگی آزمودنی ها، 8 ویژگی به عنوان ورودی الگوریتم انتخاب شدند. نتایج نشان داد الگوریتم ماشین بردار پشتیبان می تواند با دقت 59/3 درصد و صحت 54/91 درصد افراد سالم، استیوپنی و استیوپروز را تشخیص دهد.

نتیجه گیری

ویژگی های پیش بین کننده الگوریتم داده کاوی در این مطالعه با نتایج بالینی به دست آمده از مطالعات پزشکی و با یافته های تحقیقات قبلی مطابقت دارد. این مطالعه نشان می دهد با کشف الگوها و روابط پنهان در داده ها، احتمالا به درستی از این الگوریتم می توان برای بهبود کیفیت خدمات تشخیصی و درمانی استفاده کرد

زبان:
فارسی
صفحات:
742 تا 753
لینک کوتاه:
magiran.com/p2545453 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!