تفاوت های مورفولوژیک عضلات اکستنسور زانو بین زنان با یا بدون سندروم فشار خارجی پاتلوفمورال

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

مقدمه و اهداف :

مورفولوژی عضلات اکستنسور یک مفصله زانو (پهن داخلی و خارجی) از عوامل مهم و تاثیرگذار در سندروم فشار خارجی پاتلوفمورال است؛ بنابراین هدف از این پژوهش، بررسی تفاوت های مورفولوژیک عضلات اکستنسور یک مفصله زانو بین زنان با یا بدون سندروم فشار خارجی پاتلوفمورال بود.

مواد و روش ها

برای این پژوهش علی مقایسه ای، از بین زنان واجد علایم سندروم فشار خارجی پاتلوفمورال، 15 زن 18 تا 30 ساله به روش دردسترس انتخاب شد و 15 زن بدون سندروم فشار خارجی پاتلوفومرال نیز به عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شد. برای تصویربرداری از عضلات، رویه های قدامی داخلی (عضله پهن داخلی) و قدامی خارجی (عضله پهن خارجی) انتهای دیستال ران با استفاده از دستگاه اولتراسوند دیجیتال 2 بعدی ساخت کمپانی SonoSite کشور ایالت متحده اسکن شد. مساحت سطح مقطع عضلات در سطح قاعده پاتلا بر حسب سانتی متر مربع و زاویه تارهای این عضلات در دیستال ترین نقطه اتصال شان به پاتلا، بر حسب درجه اندازه گیری شد. از آزمون تی مستقل برای مقایسه متغیرها بین 2 گروه در سطح خطای 0/05 استفاده شد. 

یافته ها

سطح مقطع عضله پهن داخلی در گروه کنترل به طور معناداری بیشتر از گروه بیمار بود (0/001=P). مقایسه سطح مقطع عضله پهن خارجی بین 2 گروه تفاوت معناداری نشان نداد (0/05<P). همچنین در گروه بیمار، زاویه تار عضله پهن داخلی به طور معناداری کمتر از گروه کنترل (0/016=P)؛ درحالی که زاویه تار عضله پهن خارجی به طور معناداری بیشتر از گروه کنترل (0/021=P) بود.

نتیجه گیری

براساس نتایج پژوهش حاضر، مورفولوژی عضلات پهن داخلی و خارجی در افراد با علایم سندروم فشار خارجی پاتلوفمورال، ایمبالانس قابل توجهی نشان می دهد که می تواند سبب تغییر موقعیت قرارگیری کشکک از حالت نرمال به یک موقعیت خارجی تر، افزایش تماس بین لبه خارجی کشکک و کندیل خارجی ران و در نتیجه افزایش فشار وارده بر این موضع و نهایتا درد زانو شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
754 تا 769
لینک کوتاه:
magiran.com/p2545454 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!