مظاهر تاثیرگذاری اینستاگرام بر انحراف از الگوی مطلوب خانواده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر وضعیت کودکان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

حفظ نهاد خانواده به مثابه یکی از مهم ترین بنیادهای اجتماعی در بسیاری از جوامع به خصوص جامعه ایرانی- اسلامی مورد تاکید بسیار قرار گرفته آن طور که در قانون اساسی به آن توجه ویژه ای شده است. فرزندان از عناصر اصلی این نهاد بنیادین و حافظان ارزش های خانواده و عامل استمرار و بقای آن هستند. از طرفی اینستاگرام به مثابه یکی از شبکه های اجتماعی محبوب دنیای امروز بستری برای تبادل اطلاعات و تصاویر، تبلیغات و کسب درآمد، اشتراک گذاری مطالب علمی، آموزشی، سرگرمی، گذران اوقات فراغت و آشنایی با افراد جدید و فرهنگ های متفاوت است؛ لیکن این ابزار روزآمد تکنولوژی در عین سودمندی و محبوبیت، به ویژه برای نهاد خانواده و کودکان و نوجوانان، می تواند مخرب و خطرناک باشد. هدف این مطالعه بررسی آثار سوء شبکه اجتماعی اینستاگرام بر انحراف از الگوی مطلوب خانواده مورد توجه قانون اساسی با تاکید بر وضعیت کودکان است.

روش

این تحقیق به صورت توصیفی و با استفاده از شیوه کتابخانه ای به انجام رسیده است.

یافته ها: 

اینستاگرام، بستری فراملی و محل تقابل فرهنگ ها و هنجارها و ارزش های متفاوت و گاهی متناقض است. معایب غیرقابل انکار فضای مجازی و بالاخص محیط اینستاگرام مانند: جذابیت پوشالی و به دور از واقعیت آن و به دنبال آن کاهش روابط اجتماعی حقیقی و دوری از محیط خانواده و ایجاد و القای احساس نارضایتی، دل زدگی، و... می تواند بنیاد خانواده مطلوب را که بسیار مورد توجه و اهتمام قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است مورد هدف قرار داده و بر پیکره آن صدمات غیرقابل جبرانی وارد آورد.

نتیجه گیری:

 محیط اینستاگرام می تواند زمینه مساعدی برای بهره کشی نوین اقتصادی (استفاده از کودکان برای کسب درآمد) یا تاثیرگذاری فرهنگی باشد و از این طریق منجر به ورود آسیب به حریم شخصی و استقلال کودک و تربیت سالم او و در نتیجه تضعیف جایگاهش در خانواده شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 12
لینک کوتاه:
magiran.com/p2545579 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!