مروری بر خشکی دهان در لیکن پلان دهانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

زمینه و هدف:

 لیکن پلان ٬ بیماری التهابی پوستی مخاطی مزمن است و ب هطور شایعی مخاط دهان را درگیر م یکند. هدف از این مطالعه، مرور مطالعات مربوط به علامت خشکی دهان در بیماری لیکن پلان و مکانیس مهای احتمالی موثردر ایجاد خشکی دهان در این بیماری است.

روش بررسی:

 برای یافتن مقالات مرتبط با ل کین پلان دهانی و خشکی دهان، جس توجو از سال 1965 تا 2021 در پایگاه های امباس٬ اسکوپوس، مدلاین و وب آو ساینس انجام شد. کلمات کلیدی استفاد هشده٬ حس خشکی دهان، لیکن پلان دهان، کاهش بزاق، ک مکاری غدد بزاقی و خشکی دهان بود. درنهایت٬ مقالاتی ارزیابی شد که دارای این 2 شرط باشند: 1. مطالعاتی بالینی که ارتباط بین ل کین پلان و  خشکی دهان یا زروستومیا را بررسی کرده باشند. 2. مقالاتی که روش بررسی متد و متریال آنها به درستی طراحی شده باشد.

یافته ها:

 در این مطالعه، حدود 8 مقاله انتخاب و براساس معیارهای ورود بررسی شدند. این مقالات، به معاینات هیستوپاتولوژیک غدد بزاقی، تحلیل ترکیبات بزاق و جریان بزاق و بررسی احساس خشکی دهان ب هوسیله پرس شنامه پرداخته اند.

نتیجه گیری:

 ارتباط بین لیکن پلان و خشکی دهان در بسیاری از مطالعات نشان داده شده است. در این زمینه، مکانیس مهای گوناگونی مطرح شده است که ازجمله آ نها م یتوان به وجود حس خشکی دهان مربوط به اختلالات موجود در سیستم اعصاب حسی مرتبط با مکانیسم التهابی و خودایمنی، تغییرترکیبات بزاق و تغییر جریان بزاق در بیماران اشاره کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
164 تا 174
لینک کوتاه:
magiran.com/p2545739 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!