اثرات مرکزی سیلی مارین بر رفتار تغذیه ای در جوجه های گوشتی و ارتباط آن با سیستم سروتونرژیک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

سیلی مارین ماده موثره گیاه خارمریم است که سبب بروز برخی از اثرات فیزیولوژیکی و بهبود رفتار تغذیه ای می گردد. این پژوهش به منظور تعیین اثرات مرکزی سیلی مارین بر رفتار تغذیه ای در جوجه های گوشتی و یافتن مکانیسم اخذ خوراک و بررسی ارتباط آن با سیستم سروتونرژیک انجام گرفت.

مواد و روش ها

در این پژوهش از 30 قطعه جوجه خروس گوشتی کانول گذاری شده در مغز استفاده شد. در مرحله اول پژوهش (28 روزگی)، سیلی مارین به مقدار 20 میکروگرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن تزریق شد. پس از تزریق، مصرف خوراک و آب در زمان های 30 تا 180 دقیقه اندازه گیری شد. در مرحله دوم آزمایش (34 روزگی) ارتباط سیلی مارین با سیستم سروتونرژیک بررسی شد. تیمارها شامل 1- شاهد شم، 2- متی سرژید 3- کتان سرین، 4- متی سرژید+ سیلی مارین و 5- کتان سرین+ سیلی مارین بود.

نتایج

در مرحله اول آزمایش و در زمان های 60 تا 180 دقیقه سیلی مارین سبب کاهش معنی داری در مصرف خوراک شد (05/0P<). در مرحله دوم آزمایش تزریق مرکزی ترکیب سیلی مارین با متی سرژید باعث کاهش معنی داری مصرف خوراک شد در حالی که تزریق مرکزی ترکیب سیلی مارین با کتان سرین تاثیر معنی داری بر مصرف خوراک نداشت. تزریق مرکزی سیلی مارین تاثیری بر مصرف آب در جوجه های گوشتی نداشت.

نتیجه گیری

نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که هرچند تزریق مرکزی سیلی مارین سبب کاهش اخذ خوراک در جوجه های گوشتی شد، اما بر مصرف آب تاثیری نداشت. همچنین تزریق مرکزی ترکیب سیلی مارین با متی سرژید سبب کاهش اخذ خوراک در جوجه های گوشتی شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 12
لینک کوتاه:
magiran.com/p2547865 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!