بررسی ایمنی زایی کونژوگه آلژینات تیپ 6 استرپتوکوکوس پنومونیه و توکسوئید دیفتری در مدل موش BALB/C

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

استرپتوکوکوس پنومونیه یکی از  باکتری های پاتوژن عفونی در انسان می باشدکه عامل اصلی بیماری پنومونی  است و عفونت های دیگری مانند سینوزیت، اووتیت، آندوکاردیت، باکتریمی، سپتی سمی و مننژیت را موجب می شود. در دستگاه تنفسی افراد مستعد مانند بیماران دچار نقص ایمنی و ایدز کلونیزه شده و عفونت های مزمن و مقاوم به درمان ایجاد می کند. هدف مطالعه حاضر، تهیه واکسنی با ترکیب آنتی ژنی کونژوگه و با قابلیت القاء آنتی بادی و ایمنی خاطره ای به صورت تجربی بر روی تیپ 6  استرپتوکوکوس پنومونیه در مدل موش BALB/C است.

مواد و روش ها

سویه استرپتوکوکوس پنومونیه تیپ 6 در مولر هینتون آگار کشت شده و در انتهای فاز لگاریتمی رشد، توسط NaOH یک نرمال استخراج و تغلیظ گردید. کپسول پلی ساکاریدی با استفاده از (ADH) آدپیک اسید دی هیدرازید و EDAC به توکسویید دیفتری متصل شد. پس از کروماتوگرافی با مخلوط کردن کونژوگه (CPS-DT) کپسول پلی ساکاریدی با توکسویید دیفتری و محلول آلژینات آنتی ژن موردنظر آماده گردید. آنتی ژن های آماده شده به 4 گروه 15 تایی از      موش های BALB/c به صورت داخل صفاقی با فواصل دوهفته ای تزریق شد. در نمونه های سرمی پاسخ های آنتی بادی به روش الایزا اندازه گیری شد.

نتایج

طبق نتایج تست الایزا تیتر IgG تام از 315 به 1680 رسید. هم چنین تیتر آنتی بادی IgM و IgA به ترتیب از 90 به 610 و 18 به 28 افزایش یافت. آنتی بادی های سرمی گروه واکسینه شده با(ALG-DT) آلژینات توکسویید دیفتری پس از هر بار تزریق افزایش معنی داری از لحاظ آماری داشتندو میزان تیتر IgG تام، IgM و IgA تولید شده علیه آلژینات در گروه های واکسینه با کونژوگه نسبت به آلژینات خاص در سه تزریق افزایش نشان داد.

نتیجه گیری

نتایج به دست آمده برای آنتی بادی های فوق به صورتCPS-DT > CPS > DT بود که تیتر آنتی بادی بر علیه DT-CPS در IgG بیشتر از بقیه آنتی بادی ها بود که این نتایج نشان می دهد میکروپارتیکل آلژیناتی کپسول پلی ساکاریدی استرپتوکوکوس پنومونیه در فرم کونژوگه با توکسویید دیفتری موجب افزایش آنتی بادی ها می شود.  افزایش تیتر آنتی بادی در گروه های واکسینه احتمالا موجب فعال شدن سلول های T و ایجاد خاطره ایمنی شود. بنابراین کونژوگه آلژینات و توکسویید دیفتری می تواند کاندید مناسبی به منظور تهیه واکسن باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
84 تا 100
لینک کوتاه:
magiran.com/p2547871 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!