اگزوزوم ها و اثر آن ها بر بیماری لوسمی میلوئیدی مزمن؛ از پیشرفت تا درمان بیماری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

 بیماری (Chronic myelogenous leukemia) CML گاهی با پیشرفت بیماری به سمت فاز تسریع یافته و فاز بلاستیک پیش‌آگهی بیماری بدتر و خطر مرگ در اثر بیماری افزایش می‌یابد. اگزوزوم‌ها، وزیکول‌های لیپیدی با اندازه‌های نانو هستند که با انتقال محتوی خود شامل پروتیین‌ها، RNAها، miRNAها و DNAها، به ریزمحیط توموری قادر به تنظیم مکانیسم‌های متفاوت درون و خارج سلولی هستند.

شیوه‌ی مطالعه:

 هدف این مطالعه، مروری بر ساختار و بیوژنز اگزوزوم‌ها و بررسی منابع تولید آن‌ها شامل سلول‌های CML، سلول‌های بنیادی مزانشیمال (Mesenchymal stem cells) MSCs و سلول‌های ایمنی است. همچنین در مطالعه‌ی حاضر مروری بر اثرات اگزوزوم‌های ترشحی بر لوسمی میلوییدی مزمن مانند اثر آن‌ها بر نیچ مغز استخوان، مقاوت به درمان، رشد سلول‌های لوکمیک و پیشرفت بیماری CML نیز صورت گرفته است.

یافته‌ها:

 از آن‌جایی که اگزوزوم‌ها اثرات گسترده‌ای در تنظیم نیچ تغییر یافته توسط سرطان ایفا می‌نمایند، می‌توانند در بالین و در بررسی علل مقاومت به درمان بسیار ارزشمند باشند. بنابراین یکی از استراتژی‌های درمانی که می‌توانند در روند بهبودی این گروه از بیماران عود کرده، سودمند واقع گردد، اگزوزوم‌ها می‌باشند.‌

نتیجه‌گیری:

 به منظور جلوگیری از پیشرفت بیماری CML به فازهای تسریع یافته و بلاستیک، تحقیقات و مطالعات بالینی گسترده جهت ارزیابی دقیق عملکرد اگزوزوم‌ها ضرورت دارد. به همین جهت، نیاز است با بررسی‌های بیشتر محتوی اگزوزوم‌ها از پیشرفت بیماری و مقاومت به درمان جلوگیری شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
182 تا 195
لینک کوتاه:
magiran.com/p2548107 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!