تاثیر تمرینات ترکیبی (هوازی-TRX) و مصرف مکمل دارچین (Cinnamon) بر سطوح سرمی آیرزین و هموستاز گلوکز زنان غیرفعال دارای اضافه وزن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

به نظر می رسد که فعالیت بدنی ازطریق افزایش تولید سطوح در گردش آیرزین، بر بهبود هموستاز گلوکز و چربی های خونی موثر باشد. بنابراین هدف این تحقیق، بررسی تاثیر همزمان مصرف دارچین و انجام تمرینات TRX بر سطوح سرمی آیرزین و وضعیت متابولیکی زنان چاق غیرفعال بود.

مواد و روش ها: 

پژوهش حاضر، از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون بود. 40 نفر از زنان داوطلب دارای اضافه وزن به صورت تصادفی در چهار گروه تمرین ترکیبی (10 نفر)، تمرین ترکیبی - مکمل دارچین (10 نفر)، مکمل دارچین (10 نفر) و کنترل (10 نفر) قرار گرفتند. 24 ساعت قبل از شروع دوره تمرینی و 48 ساعت پس از اتمام آخرین جلسه، جهت اندازه گیری آیرزین و وضعیت متابولیکی، خونگیری انجام شد. سپس از آزمون تحلیل کوواریانس (Ancova) برای یررسی تغییرات بین گروهی و از آزمون T همبسته زوجی جهت مقایسه درون گروهی استفاده شد. تحلیل داده ها توسط نرم افزار SPSS ویرایش 25 در سطح معناداری 0/05< P صورت گرفت.

نتایج

یافته های این پژوهش نشان دادند که تمرین ترکیبی و مکمل دارچین باعث کاهش غلظت سرمی انسولین و HOME شد و همچنین موجب افزایش سطح آیرزین گردید و مقادیر سطوح سرمی گلوگز معنادار نبود. ولی تحلیل درون گروهی نشان داد که بین میانگین ها در گروه تمرین (0/048= P) و گروه تمرین + مکمل (0/021= P) در پس آزمون نسبت به پیش آزمون کاهش معناداری وجود داشت.

نتیجه گیری:

 در این پژوهش، آیرزین با گلوکز خون ناشتا و BMI همبستگی منفی داشت که احتمالا افزایش آن می تواند اثرات مفیدی بر تنظیم گلوکز، مقاومت به انسولین و چاقی ناشی از اضافه وزن در زنان داشته باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
703 تا 713
لینک کوتاه:
magiran.com/p2548189 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!