تعیین اقلیم مناسب گردشگری در جنگل های مانگروی ایران با استفاده از شاخص اقلیم آسایش گردشگری (TCI) و شاخص اقلیم تعطیلات (HCI)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
آگاهی از شرایط اقلیمی در مقصد گردشگری از مهم ترین اطلاعات مورد نیاز گردشگران طبیعت است. مطالعه حاضر با هدف تعیین زمان مناسب گردشگردی در جنگل های مانگرو خمیر-قشم، به بررسی شاخص های ‏TCI‏ ‏و ‏HCI‏ در سال های 1996 تا 2021 پرداخته است.‏ نتایج ‏TCI‏ نشان داد که بهترین فصل گردشگری، اواخر پاییز و زمستان در ماه های آذر، دی و بهمن می باشد. در حالی که نامطلوب ترین شرایط اقلیمی مربوط به ماه های خرداد، تیر، مرداد، شهریور و مهر است.‏ همچنین مطابق نتایج ‏HCI‏ مطلوب ترین فصل گردشگری مربوط به زمستان و به ویژه اسفندماه می باشد، در ‏حالی که وضعیت این شاخص از خرداد تا مهرماه در شرایط قابل قبول است. نتایج ‏TCI‏ و ‏HCI‏ نشان داد که از پاییز تا اواخر فصل زمستان بهترین زمان از نظر اقلیم گردشگری و در مقابل از اواخر بهار تا ‏فصل تابستان، دارای نامطلوب ترین شرایط برای حضور بازدیدکنندگان به دلیل گرمای شدید، رطوبت بالا و شرجی بودن آب ‏و هوای منطقه است. ‏تحلیل آماری ‏TCI‏ و ‏HCI‏ نیز حاکی از آن است که رابطه معنی دار و مستقیمی بین این دو شاخص با ‏متغیرهای اقلیمی وجود دارد و با افزایش ضریب نهایی، شرایط اقلیمی منطقه برای ‏حضور گردشگران از وضعیت مطلوب تری برخوردار خواهد بود. ‏‏با توجه به رشد روز افزون صنعت گردشگری و توسعه طبیعت گردی در جنگل های مانگرو خمیر-قشم، برنامه ریزی ‏مناسب و مطابق با شرایط مطلوب اقلیم گردشگری می تواند به حفاظت از این منطقه، تامین زیرساخت ها و امکانات ‏مناسب برای گردشگران، و همچنین ایجاد شرایطی برای درک احساس آسایش و رضایت ‏گردشگران کمک نماید.
زبان:
فارسی
صفحات:
29 تا 45
لینک کوتاه:
magiran.com/p2549321 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!