اثربخشی درمان تلفیقی مبتنی پذیرش و تعهد و مثبت نگر بر تبعیت از درمان و امید به زندگی زنان مبتلا به آرتریت روماتوئید: مطالعه تک موردی

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

آرتریت روماتویید نوعی بیماری خودایمنی پیش رونده با علایم بالینی متغیر و التهابی است که باعث درد، خشکی و کاهش عملکرد مفاصل می شود. پژوهش حاضر با هدف اثربخشی درمان تلفیقی مبتنی بر پذیرش و تعهد (Acceptance and commitment therapy یا ACT) و مثبت نگر بر تبعیت از درمان و امید به زندگی زنان باردار مبتلا به روماتیسم انجام شد.

روش ها

 در این مطالعه از طرح آزمایشی تک موردی از نوع خط پایه چندگانه ناهم زمان استفاده گردید. جامعه آماری متشکل از کلیه زنان مبتلا به روماتیسم در خرم آباد و حجم نمونه شامل 3 نفر بود که به صورت در دسترس از میان زنان مبتلا انتخاب شدند. پروتکل درمان تلفیقی ACT و مثبت نگر در سه مرحله خط پایه و 10 جلسه مداخله 90 دقیقه ای و پیگیری سه مرحله ای اجرا گردید و آزمودنی ها به مقیاس های تبعیت از درمان و امید به زندگی پاسخ دادند.

یافته ها

داده ها به روش ترسیم دیداری، شاخص تغییر پایا و فرمول درصد بهبودی تحلیل گردید. بر این اساس، میانگین میزان بهبودی در متغیر تبعیت از درمان در مرحله پس از درمان سه نفر، 7/62 درصد و پیگیری، 5/60 درصد و در متغیر امید به زندگی در مرحله پس از درمان میانگین هر سه نفر، 3/53 درصد و میانگین پیگیری 03/51 درصد گزارش شد.

نتیجه گیری

 درمان تلفیقی ACT و مثبت نگر بر تبعیت از درمان و امید به زندگی زنان مبتلا تاثیرگذار می باشد. بنابراین، پیشنهاد می شود از این درمان جهت افزایش تبعیت از درمان و امید به زندگی در این بیماران استفاده گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
32 تا 41
لینک کوتاه:
magiran.com/p2550904 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!