سنتز نانوذره نقره به روش سبز از قسمت های ‏مختلف زعفران و بررسی آن بر باکتری های ‏مقاوم به آنتی بیوتیک بیمارستانی ‏‏(آسینتوباکتر بومانی)‏

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

نانوذرات، از جمله نانونقره اثرات ضدمیکروبی در برابر دامنه وسیعی از میکروارگانیسم ها دارند. هدف از این پژوهش بررسی اثر نانونقره به دست آمده از قسمت های مختلف زعفران بر آسینتوباکتر بومانی می باشد. آسینتوباکتر بومانی همواره به عنوان یکی از مهم ترین عفونت های بیمارستانی شناسایی شده است، در این پژوهش کلاله زعفران، پرچم (زرده) و گلبرگ تهیه شدند، فقط پرچم (زرده) و گلبرگ باعث سنتز نانونقره شدند. قطر نانونقره با استفاده از TEM اندازه گیری شد، سپس اثر آن بر روی آسینتوباکتبومانی به روش دیسک، چاهک، MBC و MIC بررسی شد. نتایج مربوط به روش دیسک دیفیوژن و روش انتشار چاهک نشان داد که با افزایش غلظت نانوذرات نقره، قطر هاله عدم رشد باکتری افزایش می یابد. هم چنین میانگین MBC و MIC برای نانونقره حاصل از گلبرگ زعفران به ترتیب ppm 781 و ppm390 و برای نانونقره حاصل از زرده (پرچم) زعفران به ترتیب ppm 3125 و ppm1562 می باشد. می توان نتیجه گیری کرد که گلبرگ و پرچم زعفران به خوبی یون های نقره را کاهش داده و نانوذرات نقره می کنند. هم چنین نانونقره به دست آمده بر روی آسینتوباکتربومانی اثر کشندگی داشت. با توجه به فراوانی ضایعات زعفران در ایران می تواند گزینه مناسبی برای تولید نانونقره باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
33 تا 41
لینک کوتاه:
magiran.com/p2551880 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!