اعجاز رنگ ها در سلامت آموزش هزاره سوم: الگوسازی بر اساس آموزه های قرآنی و احادیث

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

سابقه و هدف:

 امروزه با کمک انقلاب الکترونیکی، انقلابی در حوزه تعلیم و تربیت در حال رخداد است. آموزش مبتنی بر مولتی مدیا، درک مطالب و یادداری فراگیران را افزایش می دهد. با توجه به اینکه در هزاره سوم از چند رسانه ای ها به طور گسترده در امر آموزش استفاده می شود، هدف از این تحقیق بررسی نقش رنگ ها در ارتقاء یاددهی-یادگیری با تکنولوژی های نوین و الگوسازی بر اساس آموزه های قرآنی و احادیث به روش بررسی تطبیقی است.

مواد و روش ها

در این تحقیق در جهت شناسایی نقش رنگ ها در سلامت آموزش هزاره سوم از روش تحقیق کیفی استفاده شده است. بدین ترتیب که در گام اول به روش کتابخانه ای و با رویکرد مرور متون به بررسی مفهوم و اقسام رنگ در مفاهیم قرآنی و دینی پرداخته شد و در گام دوم با استفاده از الگوسازی مفهومی تاثیر رنگ ها در آموزش هزاره سوم مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و فاکتورهای اثرگذار داخلی بر آموزش مورد شناسایی قرار گرفت.

یافته ها

در بازتاب هنری قرآن، رنگ و تصویرسازی نقش خاصی ایفا می کند و آن را دلالت بر قدرت الهی و ربانی می داند. همچنین در بحث تکنولوژی های نوین، انتخاب رنگ مناسب می تواند سبب افزایش خوانایی متن بر روی صفحه نمایش و مزایایی مثل به حداقل رسیدن بار شناختی و مانایی یادگیری شود و یکی از موثرترین راه های افزایش تعامل با فراگیران است. همچنین رنگ ها می تواند باعث تمرکز افکار و یا دورکننده حواس فراگیر از یادگیری باشد.

نتیجه گیری

در هزاره سوم، آموزش و پرورش دستخوش تغییرات بسیار زیادی شده است و انقلاب الکترونیکی یادگیری چند رسانه ای را هم به نظام تعلیم و تربیت وارد کرده است. از آنجا که در این نوع یادگیری تصاویر و رنگ ها سبب ارتقاء کیفیت یادگیری می شوند، لازم است طراحان آموزشی از روان شناسی رنگ ها آگاهی داشته و تاثیر آن را بر عملکرد افراد بدانند.

زبان:
فارسی
صفحات:
40 تا 60
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2551998 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!