بررسی رابطه نیم کره چپ و نیمکره راست مغز با رشته تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گلستان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

در فرایند یادگیری، تعامل و سازمان دهی هر دو نیم کره راست و چپ مغز نقش دارد. عملکردهای متفاوت هر نیم کره و متفاوت بودن گنجایش و راهبردهای یادگیری نشان می دهد که افراد به شیوه یکسانی یاد نمی گیرند. توجه به توانمندی های هر دو نیم کره مغز می تواند در فرآیند یادگیری موجب رویکردی مغزمحور شود که با هماهنگی دو نیم کره و توجه به توانمندی های هر نیم کره باعث بهبود و پیشرفت در یادگیری برای دانش آموزان شود.

مواد و روش ها

 پژوهش از نوع توصیفی-تحلیلی با رویکرد مقطعی بوده که در سال 98 انجام شده است. جامعه آماری 1000 دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی می باشد و با انجام نمونه گیری تصادفی طبقه ای از همه دانشکده ها تعداد نمونه ها 334 نفر محاسبه شد. ابزار مورداستفاده، پرسشنامه اطلاعات شخصی و پرسشنامه نیم کره چپ- نیم کره راست می باشد. جهت تحلیل داده های آماری از آزمون های آماری مجذور کای دو و ضریب همبستگی فای استفاده گردیده است.

یافته ها

 یافته ها نشان داد که رابطه معنی دار آماری بین نیم کره غالب مغز با رشته تحصیلی، سواد والدین و جنسیت وجود ندارد ولی ارتباط معنی داری را با قومیت نشان می دهد. بررسی ن نیم کره های غالب هرکدام از رشته های تحصیلی نشان داد بالاترین درصد نیم کره راست برتر % 2/50 به رشته هوشبری اختصاص داشت و در میان رشته های موردمطالعه دانشجویان پزشکی با %4/57 نیم کره چپ برتر داشتند و%5/23 از دانشجویان رشته بهداشت محیط از هر دو نیم کره مغز خود استفاده می نمودند. این متغیر یکی از متغیرهای مهم در این پژوهش بود که با توجه به وجود تنوع قومیت ها در استان گلستان می تواند موردتوجه پژوهشگران دیگر در مطالعات آتی باشد.

نتیجه گیری

 علیرغم تاثیرگذار نبودن متغیر برتری نیم کره های مغز نسبت به دیگری در مطالعه ما، بررسی سایر جنبه های فعالیت نیم کره مغز با تمرکز بر قومیت های مختلف هنوز جایگاه بررسی خود را حفظ خواهد کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
7 تا 16
لینک کوتاه:
magiran.com/p2552610 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!