تاثیر برنامه توانبخشی قلبی مبتنی بر یوگا بر کیفیت زندگی بیماران بعد از عمل بای پس عروق کرونر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

توجه به کیفیت زندگی بیماران بعد از عمل بای پس عروق کرونر از اولویت های مراقبت پرستاری است. با وجود این که در اکثر مراکز، بعد از عمل جراحی، برنامه توان بخشی قلبی انجام می شود اما به نظر می رسد که برای ارتقای کیفیت زندگی کافی نیست و نیاز به برنامه های مکمل دارد. هدف این مطالعه تعیین تاثیر برنامه توان بخشی قلبی مبتنی بر یوگا بر کیفیت زندگی بیماران بعد از عمل بای پس عروق کرونر بود.

مواد و روش ها

 مطالعه حاضر یک مطالعه ی تجربی بوده که در بخش های ویژه بیمارستان شهید بهشتی شیراز در نیمه ی اول سال 1400 انجام شد. 72 بیمار به روش در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. برای گروه مداخله، برنامه توان بخشی قلبی مبتنی بر یوگا به روش مجازی، به مدت یک ماه انجام شد. جهت جمع آوری داده ها از پرسش نامه کیفیت زندگی بیماران قلبی فرانس و پاورس استفاده شد.

یافته ها

 دو گروه از نظر مشخصات دموگرافیک و نمرات کیفیت زندگی قبل از مداخله تفاوت معنی داری نداشتند (05/0<P). بعد از مداخله، تفاوت میانگین نمره کیفیت زندگی، بین دو گروه، معنی دار بود (001/0P<). هم چنین، در گروه آزمون میانگین نمره کیفیت زندگی از زمان پیش-آزمون به پس-آزمون به صورت معنی داری ارتقاء یافت ولی در گروه کنترل، این تفاوت معنی داری نبود. این برنامه بر تمام ابعاد کیفیت زندگی بجز سلامت روان موثر بود.

نتیجه گیری

 توان بخشی قلبی مبتنی بر یوگا بر کیفیت زندگی بیماران بعد از عمل بای پس عروق کرونر تاثیر دارد لذا پیشنهاد می شود که از این مداخله در راستای کمک به ارتقای کیفیت زندگی این بیماران استفاده شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
757 تا 766
لینک کوتاه:
magiran.com/p2553275 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!