تغذیه انحصاری با شیر مادر تا 6 ماهگی شیرخوار و عوامل اجتماعی و جمعیت شناختی موثر بر آن در ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

تغذیه انحصاری با شیر مادر تا 6 ماهگی نقش مهمی در سلامت نوزاد و مادر و پیشگیری از مرگ ومیر نوزادان دارد. گزارش حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر تغذیه انحصاری با شیر مادر در کودکان زیر 6 ماه و ارزیابی میزان دستیابی به هدف سازمان جهانی بهداشت برای سال 2025 در سطح ملی تدوین شد.

مواد و روش ها

 در این پیمایش ملی، داده های 1845 مادر دارای کودک زیر 6 ماه بررسی شد. داده های مربوط به تغذیه با شیر مادر و رژیم غذایی کودک در 24 ساعت گذشته با استفاده از پرسش نامه استاندارد MICS که توسط یونیسف طراحی شده است، و اطلاعات دموگرافیک و وضعیت اجتماعی و اقتصادی با پرسش نامه DHS طراحی شده WHO در سال 1396 جمع آوری شد. نقش و اهمیت عوامل موثر بر تغذیه انحصاری با آزمون های آماری رگرسیون لجستیک و کای دو تعیین شد.

یافته ها

 میزان تغذیه انحصاری با شیر مادر در کودکان زیر 6 ماه 9/45% گزارش شد. میزان تغذیه انحصاری در نوزادان دختر بیش تر از نوزادان پسر بود و با افزایش سن میزان تغذیه انحصاری با شیر مادر کاهش یافت (00/0=P). شاغل بودن مادران از عوامل موثر در عدم تداوم تغذیه انحصاری است. در این پژوهش شغل پدر، تحصیلات والدین و شرایط اقتصادی اجتماعی از عوامل موثر  بر تغذیه انحصاری نبودند (05/0<P).

نتیجه گیری

 این مطالعه نشان داد که سن و جنس کودک و شغل مادر بر تغذیه انحصاری با شیر مادر اثر مثبت دارند. میزان کشوری تغذیه انحصاری با شیر مادر نسبت به مطالعات قبلی کاهش یافته است به همین دلیل سیاست های حوزه سلامت باید در راستای ارتقاءآگاهی مادران و حمایت از مادران شاغل برای شیردهی باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
785 تا 795
لینک کوتاه:
magiran.com/p2553278 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!