ارائه الگوی اعتماد سازمانی با رویکرد اخلاق حرفه ای در نظام سلامت: گراندد تئوری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه

نظام سلامت به عنوان سیستمی که تولیت امر سلامت و بهداشت جامعه را بر عهده دارد نیازمند شرایطی است تا از طریق اعتماد متقابل و رفتارهای اخلاق حرفه ای عملکرد فردی و سازمانی خود را در جهت بهبود خدمات بهداشتی و درمانی توسعه دهد. لذا هدف از انجام این پژوهش، ارایه الگوی جامع اعتماد سازمانی با رویکرد اخلاق حرفه‌ای در نظام سلامت است.

روش کار

این پژوهش با رویکردی کیفی و با استفاده از روش داده بنیاد (گراندد تیوری) انجام یافته است. روش گردآوری داده‌ها، مطالعه اسناد بالادستی و مصاحبه‌های عمیق و باز با 22 نفر از خبرگان آگاه از موضوع بوده است. روایی این پژوهش توسط مصاحبه‌شوندگان و سپس اساتید متخصص مورد بررسی و تایید شده است. برای تحلیل داده‌ها با بکارگیری نرم افزار MAXQDA2020 از روش مقایسه مداوم در طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شده است.

یافته‌ها

از تجزیه ‌و تحلیل داده های این پژوهش پنج بعد اصلی به همراه 10 زیر مقوله فرعی برای ارایه الگوی جامع اعتماد سازمانی با رویکرد اخلاق حرفه ای در نظام سلامت شناسایی و طبقه بندی شدند که عبارتند از: 1- شرایط علی با دو مقوله فرعی؛ (حوزه‌های ساختاری و قانونی)، 2- شرایط زمینه ایی با دو مقوله فرعی؛ (جریان‌های سازمانی و صلاحیت فردی)، 3- شرایط مداخله‌گر با دو مقوله فرعی؛ (عوامل محیطی و اداری)، 4- بعد راهبردها و اقدامات با دو مقوله فرعی؛ (استانداردهای فرهنگی و اخلاقی و استانداردهای درون سازمانی)، 5- بعد پیامدها با دو مقوله فرعی؛ (پیامدهای سازمانی و اجتماعی).

نتیجه‌گیری

بالا بودن اعتماد سازمانی با رویکرد اخلاق حرفه ای در سازمان، باعث بهبود رضایت شغلی، افزایش تعهد سازمانی، فضای اطمینان بین کارکنان، افزایش مشارکت و همفکری، تقسیم اطلاعات، حل مسیله، تسهیل توانمندسازی، بهبود توانایی تغییر، یادگیری و نوآوری سازمانی، کاهش فشار روحی و روانی، کاهش عدم اطمینان نسبت به آینده، حل تعارضات و در نهایت ایجاد چارچوبی برای افزایش بهره وری و بهبود عملکرد سازمانی در اریه خدمات و محصولات کیفی تر شده که موجبات بهبود مسیولیت پذیری اجتماعی را فراهم می‌کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
116 تا 136
لینک کوتاه:
magiran.com/p2553595 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!