بررسی الگوی مدیریت دانش در نظام مراقبت های اولیه بهداشتی شهر تبریز در برنامه پیشگیری از خودکشی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه

مدیریت دانش شامل دسترسی به منابع، روش انتقال تجارب ارایه دهندگان خدمت، روش جمع بندی و تحلیل تجارب، تحلیل رویکرد ذخیره سازی و گزارش و رویکرد به اشتراک گذاری دانش تولید شده است. موفقیت در زمینه مدیریت دانش نیازمند ایجاد یک محیط جدید کاری می باشد که دانش و تجربه بتوانند به راحتی تسهیم شوند. مطالعه حاضر با هدف بررسی الگوی مدیریت دانش در نظام مراقبت های اولیه بهداشتی شهر تبریز در حیطه پیشگیری از خودکشی انجام گرفت.

روش کار

این مطالعه یک پژوهش توصیفی و از نوع مقطعی بود که در سال 1401 انجام شد. جامعه آماری این پژوهش کلیه ارایه دهندگان مراقبت های بهداشتی درمانی در برنامه پیشگیری از خودکشی در نظام مراقبت های اولیه بهداشتی شهر تبریز بودند. برای جمع آوری داده ها پرسشنامه دموگرافیکی براساس سن، شغل، جنسیت، تحصیل، سابقه کار و محل کار تهیه و همراه مقیاس اصلی پرسشنامه مدیریت دانش لاوسون استفاده شد. داده های حاصل در نرم افزار SPSS نسخه 21 وارد شد. برای گزارش داده ها از میانگین و شاخص پراکندگی استفاده شد. برای مقایسه گروه ها از آزمون T مستقل، کای اسکویر و ANOVA استفاده شد.

یافته‌ها

270 نفر پرسشنامه را تکمیل نمودند. بیشتر شرکت کنندگان با 47/3 درصد (124 نفر) مراقب سلامت و کمترین پزشکان خانواده 8 درصد (21 نفر) بودند. 9/9 درصد شرکت کنندگان مرد و 90/1 درصد آنها زن بودند. میانگین سنی شرکت کنندگان در این مطالعه 8/42 ±40 سال و میانگین سابقه کار 14/7±9/1 سال می باشد. نتایج این مطالعه نشان داد از دیدگاه ارایه دهندگان مراقبت های مرتبط با خودکشی مولفه‌های مختلف مدیریت دانش در نظام مراقبت های اولیه بهداشتی شهر تبریز در حدود 46/5 درصد بود. این درصد در بین مردان مورد مطالعه 52/5 و در بین زنان 45/9 درصد می باشد. در شاخص وضعیت مدیریت دانش، ارتباط معنی دار بین مرد و زن وجود داشت.

نتیجه‌گیری

دانش و استفاده از فرآیند مدیریت دانش در حیطه برنامه پیشگیری از خودکشی در سطح پایین تر از متوسط قرار داشت. جهت کاربرد مدیریت دانش در نظام مراقبت های اولیه بهداشتی در برنامه پیشگیری از خودکشی لازم است که مدیریت دانش در رسالت، چشم انداز، برنامه های استراتژیک و فرآیندهای کاری این نظام به عنوان یک اصل مهم لحاظ شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
148 تا 160
لینک کوتاه:
magiran.com/p2553597 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!