نقشه راه کاربرد تکنولوژی هسته ای در محیط زیست

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

امروزه، استفاده از دستگاه های پیشرفته تصفیه آلاینده های محیطی مبتنی بر تکنولوژی هسته ای در فرآیندهایی که با تولید آلاینده های گازی و مایع و جامد همراه است، شدیدا توصیه می شود. تکنولوژی هسته ای، پیشرفته، پیچیده و در مرحله رشد است و نیاز به سرمایه گذاری بالا، نیروهای با تخصص بالا و همکاری و هماهنگی سلسله ای از پروژه ها دارد، لذا تدوین استراتژی و برنامه ریزی برای توسعه کاربرد تکنولوژی هسته ای در محیط زیست، ضروری است. هدف از این پژوهش پشتیبانی از برنامه ریزی راهبردی و بلندمدت تکنولوژی هسته ای در حوزه محیط زیست با تهیه و تدوین نقشه راه  است، تا تکنولوژی های کلیدی و روش های دستیابی به آن ها شناسایی شوند.

روش بررسی

در این مقاله جهت تدوین نقشه راه کاربرد تکنولوژی هسته ای در محیط زیست، ابتدا با مرور پژوهشی در زمینه ی کاربردهای تکنولوژی هسته ای در محیط زیست، پتانسیل های بالقوه و تکنولوژی های کلیدی در این زمینه شناسایی شد. سپس با اجرای گام های فرایندی از طریق بررسی مقالات و متون علمی، بازار شناسایی شد و سپس انواع محصولات تعیین شدند. بازه زمانی تحقیق بین سال های 1399-1400 می باشد.

یافته ها:

 مهم ترین بازار  سیستم های تصفیه بر پایه تکنولوژی هسته ای نیروگاه ها، صنایع بزرگ شیمیایی و پتروشیمی و صنایع پسماند هستند. تاسیسات آلاینده زدایی گازها، تصفیه خانه لجن و فاضلاب و  تاسیسات رفع آلودگی پسماندهای صنعتی در دسته محصولات طبقه بندی می شوند. مطابق نقشه راه، دستیابی به تکنولوژی شتاب دهنده ها و سامانه های پرتودهی گاما از طریق انتقال تکنولوژی و خرید تجهیزات و نیز مشارکت و انتقال تجارب از طریق سازمان های بین المللی میسر می گردد. ازآنجایی که تمامی مراحل تحقیق و توسعه سیستم های تصفیه حالت جامد با امکانات موجود در کشور قابل انجام است و نیز ساده تر بودن فرآیند، در طول سه سال اولیه تمرکز بر سیستم های تصفیه حالت جامد تعیین شد و به موازات آن و با کسب تجارب لازم، امکان انتقال تکنولوژی به سیستم های تصفیه مایع و گاز فراهم می گردد.

بحث و نتیجه گیری: 

سیستم های تصفیه مبتنی بر تکنولوژی هسته ای پیشرفته، مقرون به صرفه و با کارایی بالاتر و سازگار با محیط زیست هستند. در این راستا، کاربرد نقشه راه به عنوان یکی از مهم ترین ابزارهای مدیریتی برای برنامه ریزی توسعه ی این تکنولوژی ضروری است، که در این مقاله بدان پرداخته شده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
79 تا 92
لینک کوتاه:
magiran.com/p2554510 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!