تاثیر آرام سازی پیشرونده عضلانی جاکوبسون بر فشار مراقبتی همسران نظامیان با اختلالات افسردگی بستری در بیمارستان های منتخب نظامی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

در محیط های نظامی به دلیل حساسیت ویژه و مخاطرات موجود، استرس و فشار روانی بیشتر است و بنابراین پرسنل نظامی در معرض خطر اختلالات روانی نظیر افسردگی قرار دارند. اختلالات روانی پرسنل نظامی، سبب افزایش تنش روانی در همسرانشان می شود که مستلزم به کارگیری مداخلات مناسب است.

هدف

این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آرام سازی پیش رونده عضلانی جاکوبسون بر فشار مراقبتی همسران پرسنل نظامی با اختلالات افسردگی انجام شد.

مواد و روش ها:

 این کار آزمایی بالینی در سال 1398 با مشارکت 69 نفر از همسران پرسنل نظامی مبتلا به افسردگی بستری در سه بیمارستان منتخب آجا واقع در شهر تهران انجام شد. واحدهای پژوهش به صورت در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمون (آرام سازی پیش رونده عضلانی جاکوبسون) و کنترل (بدون دریافت مداخله) قرار گرفتند. قبل از مداخله، مشخصات فردی و وضعیت فشار مراقبتی هر دو گروه، با استفاده از فرم مشخصات فردی و پرسشنامه فشار مراقبتی  Novak و Guest مورد بررسی قرار گرفت. گروه آزمون روزانه، تحت آموزش حضوری تکنیک آرام سازی پیش رونده عضلانی جاکوبسون به مدت چهار هفته در منزل قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 18 انجام شد.

یافته ها:

 دو گروه آزمون و کنترل از نظر مشخصات فردی همگن بودند (0/05P>). میانگین (انحراف معیار) نمرات فشار مراقبتی در گروه آزمون و کنترل قبل از مطالعه به ترتیب 8/79 ± 51/94 و 8/74 ± 52/32 بود که با هم اختلاف معناداری نداشتند (0/861=P). در حالی که میانگین نمرات فشار مراقبتی بعد از مداخله در دو گروه آزمون و کنترل، به ترتیب 7/44 ± 48/60 و 52/21 ± 8/81 بود که تفاوت آماری معناداری داشتند (0/020=P).

نتیجه گیری:

 به کارگیری تکنیک آرام سازی عضلانی جاکوبسون می تواند به عنوان یک روش ساده و بدون هزینه در کنار سایر مداخلات در جهت کاهش فشار مراقبت در مراقبین به ویژه همسران پرسنل نظامی مبتلا به افسردگی توصیه شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
93 تا 102
لینک کوتاه:
magiran.com/p2554518 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!