تاثیر برنامه طراحی شده مدیریت مراقبت پرستاری بر میزان رضایتمندی بیماران در بخش مراقبت های ویژه جراحی قلب باز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

مراقبت های پرستاری پس از عمل در بیماران جراحی قلب باز از اهمیت بالایی برخوردار است و می تواند در میزان رضایتمندی بیماران موثر باشد. لذا، فقدان برنامه مدون مدیریت مراقبت پرستاری در بخش مراقبت های ویژه پس از اعمال جراحی قلب باز مهم است.

هدف

مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر اجرای برنامه طراحی شده مدیریت مراقبت پرستاری بر رضایتمندی بیماران جراحی قلب باز در بخش ویژه انجام شده است.

مواد و روش ها:

 در این مطالعه، 53 بیمار در قالب گروه کنترل و آزمون به صورت تخصیص تصادفی وارد مطالعه شدند. در گروه آزمون مراقبت های پرستاری به صورت مدیریت شده طراحی و به مدت 2/5 ماه اجرا شد، در گروه کنترل مراقبت های پرستاری بعد از عمل جراحی قلب باز به صورت روتین انجام شد. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه رضایتمندی بیماران قبل و بعد از مداخله در هر دو گروه استفاده شد. آنالیز داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 22  و آمار توصیفی و استنباطی آزمون آنالیز واریانس، تی مستقل، من ویتنی و کای اسکویر انجام شد.

یافته ها

در گروه آزمون اکثریت بیماران در همه ابعاد مراقبتی راضی بودند در حالی که در گروه کنترل، اکثر بیماران رضایت کم داشتند. نمره رضایت در گروه آزمون به (013/02±180/07) رسید که این رقم در گروه کنترل (11/54±117/60) بود که تفاوت معنی داری بین دو گروه مشاهده شد (0/05>P).
 

نتیجه گیری

برنامه مدیریت مراقبت پرستاری منجر به افزایش رضایتمندی بیماران بستری در بخش مراقبت های ویژه جراحی قلب باز شد. پیشنهاد می گردد آموزش برنامه فوق در دوره های آموزش ضمن خدمت پرستاران گنجانده شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
152 تا 160
لینک کوتاه:
magiran.com/p2554524 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!