بررسی میزان درخواست و مصرف فرآورده های خونی و علل آن در بیمارستان های آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در سال 1396

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

اهمیت خون و نقش آن در سیستم درمانی بر هیچ کس پوشیده نیست. با این حال، از دغدغه های مطرح، درخواست بیش از حد خون و فرآورده های خونی در بیمارستان های آموزشی است.

هدف

هدف این مطالعه بررسی درخواست و مصرف فرآورده های خونی و علل آن در بیمارستان های آموزشی درمانی ارومیه در سال 1396 بود.

مواد و روش ها:

 این مطالعه به صورت توصیفی- مقطعی در بیمارستان های آموزشی درمانی ارومیه به روش سرشماری در سال 1396 انجام شد که شامل 15489 نیاز بیماران که در مجموع 40695 واحد از انواع فرآورده های خونی بود. داده ها با استفاده از چک لیستی که شامل (سن، جنس، نام بیمارستان، بخش، گروه خونی، علل درخواست خون، نوع فرآورده درخواستی و هدف درخواست خون که همه این متغیرها به ترتیب (فراوانی و تعداد واحد درخواستی، دریافتی و تزریقی) بود جمع آوری شد. داده ها بعد جمع آوری وارد SPSS نسخه 18 و با کمک آمار توصیفی (فراوانی، درصد) تجزیه و تحلیل شد.

 یافته ها:

 نتایج نشان داد که بیشتر درخواست ها در جنسیت مرد (21653 واحد)، سنین بین 71-65 سال (5422 واحد) و بیمارستان امام خمینی (27026 واحد) بود. همچنین بخش مراقبت های ویژه، گروه خونی o مثبت به ترتیب با 10493 واحد و 15470 واحد جز بیشترین درخواست کننده ها بودند. کم خونی مزمن با 8642 واحد جز بیشترین علت درخواست بوده، گلبول قرمز متراکم با 15809 واحد بیشترین فرآورده درخواستی و خونریزی با 10431 واحد جز بیشترین دلیل درخواست فرآورده بوده است که بیشتر درخواست و تحویل فرآورده های خونی در شیفت صبح بوده و بیشتر تزریق در شیفت عصر بوده است.

نتیجه گیری

میزان درخواست فرآورده های خونی بسیار بالا بوده که نیازمند بازنگری در نحوه درخواست خون و ایجاد یک سیستم نظارتی در مدیریت ارتباط بانک خون و بخش ها می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
161 تا 170
لینک کوتاه:
magiran.com/p2554525 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!