مقایسه چند نمونه از شطحیات در غزلیات عطار و سوانح العشاق غزالی
شطح، به عنوان زبان ویژهی برخی از عرفا، همواره محل توجه محققان حوزهی عرفان و تصوف بوده است. دربارهی ویژگی و چند و چون شطح مباحث بسیاری طرح، و از دیدگاه زبانشناسی، روانشناسی، فلسفی، ذوقی- هنری و... بدان پرداخته شده است. در پژوهش حاضر شطح در زبان دو عارف نامی ایران یعنی عطار نیشابوری و احمد غزالی و در محدودهی غزلیات عطار و سوانح العشاق غزالی مقایسه شده است. روش تحقیق در این مقاله توصیفی- تحلیلی است و دادهها بر اساس مطالعات کتابخانهای جمعآوری و تجزیه و تحلیل شده است. دستاورد پژوهش ناظر براین است که عطار و غزالی دو مورد شطح: فنا و بقا و جمع و تفرقه را در اثر خویش به کار برده و هرکدام تقریبا معنی مشابهی را از آن اراده کردهاند. شطحیات در زبان عطار از نظر صوری و ساختار بیرونی عموما بر مبنای قرار دادن دو سوی یک پارادوکس در یک مصراع و یا حتی معطوف کردنشان به هم و یا اضافه کردن یکی به دیگری است؛ حال آنکه در کار غزالی یک شطح در متن بسط پیدا می-کند.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.