تقارن توزیع فشار کف پایی و شاخص خط سیر مرکز فشار در دختران نوجوان فعال مبتلا به صافی کف پا: مطالعه مقطعی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

مقدمه  :

پژوهش حاضر با هدف مقایسه تقارن توزیع فشار کف پایی و شاخص خط سیر مرکز فشار (Center of Pressure Excursion Index یا CPEI) بین دختران نوجوان فعال سالم و مبتلا به ناهنجاری صافی کف پا انجام گردید.

مواد و روش ها

این مطالعه مقطعی بر روی 34 نفر از دختران نوجوان فعال در محدوده سنی 14 تا 17 سال انجام شد. شرکت کنندگان به صورت در دسترس انتخاب شدند. به منظور ارزیابی و تعیین پای برتر و غیر برتر آزمودنی ها، از آزمون سقوط در حالت چشم بسته و پرسش نامه پای برتر Waterloo، جهت سنجش افت استخوان ناویکولار از روش Brody و برای ارزیابی متغیرهای توزیع فشار کف پایی از دستگاه سنجش فشار کف پا استفاده گردید. توزیع داده ها با استفاده از آزمون Shapiro-Wilk و مقایسه شاخص های توزیع فشار کف پایی بین دو گروه با استفاده از آزمون Independent t در سطح معنی داری 05/0 > P مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها

اختلاف معنی داری بین دو گروه سالم و مبتلا به صافی کف پا در متغیرهای تقارن توزیع و بیشینه فشار وجود نداشت (050/0 < P)؛ در حالی که در شاخص های تقارن بیشینه فشار مناطق ده گانه، تنها تقارن اولین تارسال (040/0 = P) و تقارن داخل پاشنه (050/0 = P)، بین دو گروه اختلاف معنی داری را نشان داد.

نتیجه ‎گیری:

 دختران نوجوان مبتلا به صافی کف پا از تقارن کمتری در نقاط متاتارس اول و داخل پاشنه نسبت به افراد سالم برخوردار بودند. همچنین، به دلیل تماس بیشتر سطح داخلی پای دختران نوجوان مبتلا به صافی کف پا با سطح زمین، میزان فشار وارد آمده به لبه داخلی پاشنه و متاتارس اول در آن ها نسبت به افراد سالم بیشتر می باشد، اما الگوی توزیع فشار کف پایی و شاخص CPEI در هر دو گروه تا حدودی یکسان است و تفاوتی بین آن ها مشاهده نشد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
53 تا 61
لینک کوتاه:
magiran.com/p2554604 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!