مطالعه تطبیقی مهارت های حرکتی بنیادی کودکان در ایران و کشورهای منتخب جهان: مطالعه مقطعی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

مقدمه:

 پژوهش حاضر با هدف بررسی تطبیقی مهارت های حرکتی بنیادی (Fundamental motor skills یا FMS) کودکان در ایران و کشورهای منتخب جهان انجام شد.

مواد و روش ها

جهت انجام یک مقایسه بین فرهنگی در خصوص رشد حرکتی کودکان جهان، از بین مطالعات جستجو شده در پایگاه های مختلف، چهار تحقیق از کشورهای ایران، آمریکا، پرتغال و چین که در آن ها از نسخه دوم آزمون رشد حرکتی درشت (Test of Gross Motor Development-2 یا TGMD-2) استفاده شده بود، به عنوان نمونه نهایی انتخاب گردید. پس از اطمینان از معیارهای ورود و انتخاب پژوهش های مورد نظر، میانگین درصد کودکانی که در هر منطقه (کشور/ ایالت/ جزیره) در FMS به حالت تسلط رسیده بودند، استخراج شد و مورد مقایسه و تحلیل قرار گرفت. از آمار توصیفی و آزمون 2c، آماره Cramer's V و همچنین، نسبت برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده گردید.

یافته ها

بین دستورالعمل های برنامه تربیت بدنی هر کشور و تعداد کودکان مسلط بر FMS در آن کشور ارتباط وجود دارد. تعداد کودکانی که در سطوح بالاتر تسلط بر FMS مرتبط با دستورالعمل های برنامه درسی تربیت بدنی بودند و متوسط سطح تسلط آن ها در آمریکا به طور معنی داری بیشتر از چین (009/0 = P)، پرتغال (005/0 = P) و ایران (001/0 = P) بود. با این حال، ارتباطی بین محبوب ترین ورزش در هر کشور و تسلط بر مهارت های بنیادی مرتبط با آن ورزش در مطالعات مورد بررسی مشاهده نشد (645/1 > Z).

نتیجه‎ گیری: 

صرف وجود یک فعالیت محبوب در یک کشور، زمینه تسلط بر مهارت های بنیادی مرتبط با آن را فراهم نمی کند، بلکه لزوم اضافه کردن مولفه راهنمایی و دستورالعمل مناسب در کنار فرصت ها و مشوق ها برای رشد FMS و تسلط بر آن ها را نشان می دهد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
62 تا 71
لینک کوتاه:
magiran.com/p2554605 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!