درمان آنومیا در بیماران مبتلا به انسفالیت هرپس سیمپلکس: مطالعه تک آزمودنی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

 ویروس هرپس سیمپلکس انسفالیت (Herpes simplex encephalitis یا HSE)، شدیدترین و ناتوان کننده ترین بیماری التهابی سیستم عصبی مرکزی و آنومی یکی از شایع ترین اختلالات زبانی در این بیماران است. پژوهش حاضر با هدف مقایسه تاثیر دو روش درمان نامیدن شامل تحلیل ویژگی های معنایی (Semantic feature analysis یا SFA) و تحلیل مولفه های واجی (Phonological components analysis یا PCA) در دو بیمار مبتلا به ویروس HSE با درجات مختلف مشکلات نامیدن، در جهت یافتن بهینه ترین درمان انجام شد.

مواد و روش ها

 این مطالعه از نوع معکوس ABACA تک آزمودنی بود. دو بیمار مبتلا به HSE در بیمارستان کاشانی اصفهان تحت گفتاردرمانی قرار گرفتند. پس از تعیین خط پایه، بیمار اول ابتدا با روش PCA و سپس SFA و بیمار دوم با ترتیب بر عکس درمان شدند. توانایی نامیدن بیماران در دو مرحله خط پایه، دو مرحله درمان و مرحله پیگیری ارزیابی گردید. برای تجزیه و تحلیل هر پنج مرحله، از تحلیل ویژگی های دیداری درون و بین موقعیتی شامل تغییر نسبی، تغییر مطلق، میانه، تغییرات میانگین، محفظه ثبات و روند استفاده شد. اندازه اثر درصد داده های غیر هم پوشان (Percentage of nonoverlapping data یا PND) و درصد داده های هم پوشان (Percentage of overlapping data یا PND)  در کلمات آموزش دیده نیز محاسبه گردید.

یافته ها

 تجزیه و تحلیل درون موقعیتی بیمار اول نشان داد که 100 درصد داده ها در محفظه ثبات قرار داشت؛ در حالی که در بیمار دوم، همه داده ها به جزء فاز B، در محفظه ثبات قرار داشت. تمام جزییات در مورد تجزیه و تحلیل درون موقعیتی هر دو بیمار با توجه به ترتیب درمان روندهای متفاوتی را نشان داد. تغییر بین موقعیتی بیمار اول، PND کل مراحل 100 درصد و بیمار دوم کمتر از 70 درصد را نشان داد. در هر دو بیمار، بهبود ناشی از SFA بیشتر از PCA بود. علاوه بر این، حفظ اثر درمان پس از SFA بیشتر از PCA گزارش شد. ترتیب درمان به شکل ارایه PCA و سپس SFA از نظر آماری موثرتر بود.

نتیجه‎ گیری:

 SFA و PCA به طور بالقوه می توانند توانایی نامیدن بیماران مبتلا به HSE دارای اختلال نامیدن را بهبود بخشند. هر دو درمان تاثیر قابل توجهی در افزایش نمرات نامیدن دارند. در ترتیب ارایه برنامه درمانی به شکل SFA و سپس PCA، حفظ کمتری در نمرات نامیدن مشاهده شد. از سوی دیگر، ارایه درمان به شکل معکوس (PCA و سپس SFA)، ارتقای بسیار خوبی در امتیازات نامیدن نشان داد و همچنین، اثر درمان بیشتر حفظ گردید.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
134 تا 144
لینک کوتاه:
magiran.com/p2554612 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!