مقایسه فعالیت الکترومایوگرافی عضلات منتخب زانو و لگن طی اجرای حرکات لانچ و اسکات جفت/ تک پا در افراد با و بدون پای پرانتزی: مطالعه نیمه تجربی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

مقدمه:

 اندام های تحتانی زنجیره ای از ستون ها و اتصالاتی می باشند که وزن بدن را تحمل می کنند. هدف از انجام پژوهش حاضر، مقایسه فعالیت الکترومایوگرافی عضلات منتخب زانو و لگن طی اجرای حرکات لانچ و اسکات جفت/ تک پا در افراد با و بدون زانوی پرانتزی بود.

مواد و روش ها

36 دانشجوی پسر 19 تا 25 ساله غیر برخوردار از ورزش منظم، در دو گروه سالم (18 نفر) و زانوی پرانتزی (18 نفر) قرار گرفتند و فعالیت الکتریکی عضلات آن ها با استفاده از دستگاه الکترومایوگرافی ارزیابی گردید. تحلیل های آماری در سطح معنی داری 05/0 انجام گرفت.

یافته ها

میزان فعالیت الکترومایوگرافی عضله سرینی میانی (Gluteus medius یا GM) در سه حرکت اسکات جفت پا، لانچ و اسکات تک پا و فعالیت عضله کشنده پهن نیام (Tensor fasciae latae یا TFL) در حرکت اسکات تک پا بین دو گروه تفاوت معنی داری را نشان داد، اما اختلاف معنی داری بین دو گروه در فعالیت الکترومایوگرافی این سه حرکت در عضلات پهن داخلی، پهن خارجی و دو سر رانی مشاهده نشد.

نتیجه گیری

بین فعالیت الکترومایوگرافی عضله GM در این سه حرکت و فعالیت عضله TFL در حرکت اسکات تک پا بین دو گروه تفاوت معنی داری وجود دارد که نشان دهنده اهمیت عضلات مذکور در حرکات مورد بررسی است. بنابراین، توصیه می شود جهت طراحی حرکات تمرینی در افراد دارای ناهنجاری زانوی پرانتزی با اهداف اصلاحی و توان بخشی در سه حرکت اسکات جفت پا، لانچ و اسکات تک پا، به این تغییرات ایجاد شده در فعالیت الکترومایوگرافی عضلات توجه گردد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
72 تا 80
لینک کوتاه:
magiran.com/p2554613 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!