ارتباط بین مخاطرات شغلی و عوارض بارداری در کارکنان بهداشتی -درمانی شهرستان گناباد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف

اختلالات تولید مثل به عنوان یکی از ده بیماری اصلی و آسیب های مرتبط با کار ذکر شده است و کار در حیطه ی مراقبت های بهداشتی ممکن است بر بارداری و عوارض آن موثر باشد.  هدف از این مطالعه مشاهده پیامدهای نامطلوب بارداری در بین کارکنان بهداشتی درمانی زن در رابطه بامخاطرات شغلی آنها می باشد.

مواد و روش ها

این مطالعه مقطعی-تحلیلی به صورت گذشته نگردرطی سالهای 1399-1396 بامشارکت 153 نفر از کارکنان بهداشتی درمانی زن دانشگاه علوم پزشکی گناباد که به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده بودند،انجام شد. داده ها از طریق چک لیست از بین کارکنان زن جمع آوری شد. تحلیل داده ها با استفاده از روش های آمار توصیفی، آزمون کای دو ومن ویتنی با spss(V22) در سطح معنی داری کمتر از 05/0 انجام شد.

یافته ها

فراوانی عوارض بارداری در کارکنان زن 9/37 درصد بود. فراوانی زایمان زودرس 8/9%  ، سقط 9/3 %، وزن کم تولد 5/6%، محدودیت رشد داخل رحمی 6/4 %، لکه بینی و خونریزی 5/25 % و پره اکلامپسی 2% گزارش شد. ارتباط معناداری بین برخی از خطرات شغلی مانند استرس(04/0p=)، مواجهه با گاز بیهوشی(015/0p=)، ایستادن طولانی مدت (035/0p=)، شیفت کاری (039/0p=)و محل کار (012/0p=)با عوارض بارداری وجود داشت. ارتباط بین مواجهه با گاز بیهوشی با زایمان زودرس(015/0p=)، ساعت کاری با وزن کم تولد (013/0p=)معنی دار بود .بین شیفت کاری(039/0p=)، ایستادن طولانی مدت (035/0p=)و محل کار (012/0p=)با لکه بینی و خونریزی ارتباط معناداری مشاهده شد.

نتیجه گیری

  مطالعه ما نشان داد که برخی از خصوصیات و خطرات شغلی کارکنان مراقبت های بهداشتی بر مادر و جنین تاثیر می گذارد و خطر برخی از عوارض بارداری را افزایش می دهد. بنابراین حمایت از کارکنان بهداشتی ودرمانی باردار در محیط کار و ارایه راهکارهای مناسب در این زمینه باید مورد توجه سازمان های ذیربط قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
46 تا 54
لینک کوتاه:
magiran.com/p2556751 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!