هزینه-اثربخشی مراکز درمان نگهدارنده با داروهای آگونیست به منظور پیشگیری از رفتارهای پرخطر: مطالعه طولی مراکز منتخب شهر تهران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و اهداف

یکی از راه های درمان اعتیاد و کاهش رفتارهای پرخطر ناشی از آن، درمان های جایگزین با داروهای آگونیست است. تعیین ارزیابی اقتصادی مربوط به این روش با توجه به نگرانی از هزینه تمام شده خدمات ضروری است. لذا، پژوهش حاضر با هدف هزینه اثربخشی مراکز درمان نگهدارنده در مراکز خصوصی شهر تهران انجام شد.

روش بررسی

این پژوهش هزینه - اثربخشی، مطالعه ای طولی به صورت قبل و بعد از دریافت درمان با داروهای آگونیست در مراکز خصوصی بود. شاخص اثربخشی کاهش رفتارهای پرخطر بود. 300 نفر مراجعه کننده به مراکز درمان اعتیاد در شهر تهران در سال 97-96 با روش نمونه گیری به صورت خوشه ای انتخاب شدند. داده ها با استفاده از آمارتوصیفی و روش تحلیل حساسیت مورد تحلیل قرار گرفت.

یافته ها:

 بررسی 6 ماهه نشان داد از کل موارد برآورد شده رفتارهای پرخطر با احتمال ابتلا به HIV/AIDS؛ از 160 مورد (قبل از مراجعه به مراکز درمان نگهدارنده با داروهای آگونیست) به 42 مورد بعد از مراجعه به مراکز کاهش یافته است. و همچنین هزینه اثربخشی افزایشی نشان داد که انجام مداخله هزینه اثربخش است.

نتیجه گیری: 

نتایج پژوهش نشان داد مراکز درمان نگهدارنده با داروهای آگونیست به نسبت هزینه صرف شده اثربخشی بالایی را در زمینه شاخص اندازه گیری شده در کاهش رفتارهای پرخطر داشته است.

زبان:
فارسی
صفحات:
57 تا 64
لینک کوتاه:
magiran.com/p2557374 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!