تاثیر یک دوره تمرینات اختصاصی بر متغیرهای فشار کف پایی در افراد مبتلا به کمردرد مزمن طی راه رفتن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

پیش زمینه و هدف:

کمردرد به دردی که در ناحیه کمر یا خاجی ستون فقرات احساس شود اطلاق می گردد. هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر تمرینات اختصاصی مبتنی بر الگوی حرکتی بر متغیرهای فشار کف پایی در افراد مبتلا به کمردرد مزمن طی راه رفتن بود.

مواد و روش کار

پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. افراد مورد مطالعه که از مراجعین به مرکز سلامت و تندرستی دانشگاه محقق اردبیلی انتخاب شده بودند، به طور تصادفی 10 نفر دارای کمردرد مزمن (گروه تجربی) و 10 نفر کمردرد (گروه کنترل) تقسیم شدند. افراد گروه تجربی شش هفته تمرینات الگوی حرکتی را انجام دادند ولی گروه کنترل در این مدت شش هفته ای تمرینی انجام ندادند. مقادیر فشار کف پایی طی پیش آزمون و پس آزمون توسط دستگاه فوت اسکن (نرخ نمونه برداری: 300 هرتز) ثبت شد. آزمون آماری آنالیز واریانس دو سویه جهت تحلیل آماری داده ها استفاده شد. تمام تحلیل ها در سطح معنی داری 05/0 و با استفاده از نرم افزار اس.پی.اس.اس (SPSS) نسخه 22 انجام پذیرفت.

یافته ها:

 نتایج نشان داد اوج مولفه عمودی در مرحله برخورد پاشنه (009/0=p) و نرخ بارگذاری عمودی (013/0=p) در گروه تجربی در پس آزمون در مقایسه با پیش آزمون کمتر بود. مقایسه جفتی نشان داد، اوج نیرو در استخوان کف پایی دوم در گروه تجربی در پس آزمون در مقایسه با پیش آزمون کمتر بود (018/0=p).

بحث و نتیجه گیری:

 نتایج نشان داد، اوج نیروی عمودی در مرحله برخورد پاشنه و نرخ بارگذاری عمودی پس از مداخله در بیماران مبتلا به کمردرد کاهش یافت. این امر می تواند نقش موثر تمرینات الگوی حرکتی در بیماران مبتلا به کمردرد را به خوبی نشان دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
737 تا 748
لینک کوتاه:
magiran.com/p2557801 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!