اثر آبدرمانی و تراباند بر نیروهای عکس العمل زمین هنگام دویدن در افراد دارای پای پرونیت

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

پیش زمینه و هدف:

تمرینات با تراباند به منزله شیوه ای موثر مورد توجه قرار گرفته است، به طوری که از آن برای افزایش قدرت و ثبات وضعیت بدنی استفاده می شود و نتایج موثری به دست آمده است. همچنین آبدرمانی که در استخر کم عمق انجام می شود مزایای فیزیولوژیک و بیومکانیکی دارد. از رو هدف از این پژوهش بررسی اثر آبدرمانی و تراباند بر نیروهای عکس العمل زمین و فعالیت الکتریکی هنگام دویدن در افراد دارای پای پرونیت بود.

مواد و روش ها:

 پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی و آزمایشگاهی بود. نمونه شامل 45 دانشجوی پسر دارای پای پرونیت با دامنه سنی 25-18 بود که به صورت هدفمند و داوطلبانه انتخاب شدند. آزمودنی ها به صورت تصادفی در سه گروه تمرینات در آب، تمرین با تراباند و کنترل قرار گرفتند. قبل و بعد از تمرینات در آب و تمرین با تراباند، متغیرهای نیروی عکس العمل زمین با استفاده از دستگاه صفحه نیرو اندازه گیری شد. آزمون آماری آنالیز واریانس دوسویه و آزمون t درسطح معناداری 05/0 برای تجزیه و تحلیل آماری داده ها استفاده شد.

یافته ها: 

اثر عامل زمان در مولفه اوج نیروی قدامی-خلفی در هنگام جداشدن پاشنه پا از زمین (019/0=P؛ 124/0=d) و زمان رسیدن به اوج نیروی قدامی-خلفی در هنگام جدا شدن پاشنه پا از زمین (023/0=P؛ 116/0=d) قبل و بعد از تمرینات درآب و تمرین با تراباند ازنظر آماری دارای اختلاف معناداری بود. اثر عامل گروه در مولفه اوج نیروی قدامی-خلفی در هنگام تماس پاشنه پا با زمین (029/0=P؛ 159/0=d)، اوج نیروی عمودی در هنگام تماس پاشنه پا با زمین (037/0=P؛ 145/0=d)، قبل و بعد از تمرینات درآب و تمرین با تراباند دارای اختلاف معناداری بود. اثر تعاملی زمان*گروه در مولفه نیروی داخلی-خارجی در هنگام تماس پاشنه پا با زمین قبل و بعد از تمرینات درآب و تمرین با تراباند ازنظر آماری اختلاف معناداری را نشان داد (001/0=P؛ 268/0=d). همچنین اثر تعاملی زمان*گروه در مولفه زمان رسیدن به اوج نیروی قدامی-خلفی قبل و بعد از تمرینات درآب و تمرین با تراباند ازنظر آماری دارای اختلاف معناداری بود (008/0=P؛ 205/0=d).

بحث و نتیجه گیری:

 یافته های پژوهش حاضر نشان داد اثر تمرینات در آب و تراباند بر روی نیروی عکس العمل زمین طی دویدن تاثیر چشمگیری در توان بخشی افراد دارای عارضه پای پرونیت دارد، گرچه تمرینات در آب در مقایسه با تمرینات با تراباند تاثیرگذاری بیشتری دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
876 تا 887
لینک کوتاه:
magiran.com/p2557907 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!