ابعاد سرشت و منش پیش بینی کننده بزهکاری در کودکان و نوجوانان

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

زمینه و هدف:

  نوجوانی یک دوره رشد حیاتی است که با در نظر گرفتن کمیت و شدت تغییرات مرتبط (به عنوان مثال، بیولوژیکی و روان شناختی) ممکن است به خودی خود زمینه را برای بزهکاری فرد ایجاد کند. این پژوهش با هدف بررسی نقش ابعاد سرشت و منش پیش بینی کننده بزهکاری در کودکان و نوجوانان انجام شد.

روش

این پژوهش، مطالعه ای پیمایشی و از نوع همبستگی است. نمونه های پژوهش شامل 400 نفر از دانش آموزان پسر دبیرستان های شهرستان خرم آباد هستند که به صورت تصادفی چندمرحله ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسش نامه ابعاد سرشت و منش کلونینجر (1994)، پرسش نامه بزهکاری نوجوانان و جوانان سهامی و همکاران (1395) استفاده شد. به منظور تحلیل داده ها از همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. داده ها با استفاده از نسخه 26 نرم افزار  SPSSتحلیل شدند. 

یافته ها

نتایج ضریب همبستگی نشان داد که بین ابعاد سرشت و منش با بزهکاری نوجوانان رابطه وجود دارد (001/0≥P). بر اساس نتایج تحلیل رگرسیون، نوجویی، آسیب پرهیزی و خودفراروی به طور معناداری پیش بینی کننده نگرش مثبت به بزهکاری دانش آموزان بودند (05/0≥P).

نتیجه گیری

ویژگی های شخصیتی به عنوان یک عامل خطر برای گرایش نوجوانان به بزهکاری می توانند محسوب شوند. لزوم مطالعات بیشتر در راستای بررسی کنش عوامل شخصیتی، خانوادگی، اجتماعی و فرهنگی در بروز رفتارهای بزهکارانه جهت سبب شناسی نظام مند بزهکاری برای طراحی مداخلات پیشگیرانه و درمانی کارآمد مورد بحث قرار گرفت.

زبان:
فارسی
صفحات:
91 تا 116
لینک کوتاه:
magiran.com/p2558670 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!