تاثیر اسانس نعناع فلفلی بر کیفیت لاشه، پارامترهای ایمنی و وضعیت آنتی‏اکسیدانی ‏در جوجه های گوشتی تحت تنش گرسنگی قبل از کشتار

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در تحقیق حاضر اثر گرسنگی قبل از کشتار و اسانس نعناع فلفلی به صورت گاواژ بر شاخص های ایمنی و وضعیت آنتی ‎اکسیدانی جوجه های گوشتی مورد ارزیابی قرار گرفت. جهت انجام آزمایش تعداد 320 قطعه جوجه گوشتی سویه راس 308 در سن 42 روزگی انتخاب و برای بررسی اثرات هشت تیمار آزمایشی متشکل از دو سطح اسانس نعناع فلفلی (صفر و 200 میلی گرم به صورت گاواژ) و چهار زمان گرسنگی قبل از کشتار (صفر، چهار، هشت و 12 ساعت) در چهار تکرار و ده پرنده در هر تکرار در قالب طرح کامل تصادفی و به صورت آرایش فاکتوریل 4×2 مورد استفاده قرار گرفت. نتایج نشان داد که اسانس نعناع فلفلی و مدت زمان گرسنگی قبل از کشتار تاثیر معنی داری بر کاهش وزن جوجه های گوشتی نداشت. بیش ترین جذب آب در لاشه جوجه های گوشتی پس از 12 ساعت گرسنگی حاصل شد (0/05>P). گرسنگی قبل از کشتار تاثیر معنی داری بر وزن لاشه گرم و سرد نداشت. استفاده از اسانس نعناع فلفلی باعث کاهش معنی دار وزن لاشه گرم و سرد شد (0/05>P). در بین تیمارهای مختلف از نظر شمارش تفریقی گلبول های سفید اختلاف معنی داری مشاهده نشد. تاثیر اسانس نعناع فلفلی و مدت زمان گرسنگی قبل از کشتار بر مقدار مالون دی آلدیید و ظرفیت آنتی اکسیدان سرم معنی دار نبود. به طور کلی یافته های آزمایش نشان داد که اسانس نعناع فلفلی تاثیر معنی داری بر پارامترهای ایمنی و آنتی اکسیدانی جوجه های گوشتی که در معرض گرسنگی قبل از کشتار هستند، ندارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
147 تا 154
لینک کوتاه:
magiran.com/p2560009 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!