رشد جبرانی ماهی سی باس آسیایی (Lates calcarifer) بعد از دوره های گرسنگی کوتاه مدت و غذادهی مجدد: تاثیرات بر عملکرد رشد، تغذیه، ترکیب لاشه و پارامترهای بیوشیمیایی خون

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در مطالعه حاضر اثرات دوره های گرسنگی و غذادهی مجدد بر عملکرد رشد و تغذیه، ترکیب بیوشیمیایی لاشه و پارامترهای بیوشیمیایی خون ماهی سی باس آسیایی (Lates calcarifer) مورد بررسی قرار گرفت. بعد از دو هفته سازگاری به شرایط آزمایشی، 6000 قطعه ماهی  با میانگین وزنی 6 ± 250 گرم در دو تیمار و یک گروه شاهد و به طور تصادفی بین 9 قفس پرورشی توزیع شدند. تیمار شاهد 2 بار در طول روز مورد تغذیه قرار می گرفت. تیمار اول 3 روز گرسنگی و 12 روز تغذیه و تیمار دوم 6 روز گرسنگی و 24 روز تغذیه را تجربه کردند. نتایج حاصل از تحقیق حاضر نشان داد که میزان افزایش وزن در پایان آزمایش در تیمار شاهد و تیمار 2 به صورت معنی داری پایین تر از تیمار 1 بود (0/05>P) در صورتی که دوره های گرسنگی کوتاه مدت و غذادهی مجدد به نظر نمی رسد اختلاف قابل توجهی در میزان نرخ رشد ویژه اعمال کند (0/05<P). ضریب تبدیل غذایی و ضریب بهره وری غذایی در تیمار 1 به ترتیب کم ترین و بیش ترین میزان را نشان دادند  (0/05>P) در حالی که بیش ترین و کم ترین میزان آن ها نیز در گروه شاهد مشاهده گردید (0/05>P). دوره های گرسنگی و غذادهی مجدد تاثیر معنی داری  (0/05<P) بر خاکستر و رطوبت لاشه تیمارهای مختلف نداشت. با این حال، میزان چربی در گروه شاهد به صورت معنی دار بالاترین میزان را نشان داد و کم ترین میزان پروتیین به صورت معنی دار در تیمار 2 مشاهده گردید (0/05>P). تفاوت معنی داری در پارامترهای بیوشیمیایی خون بین تیمارهای مختلف وجود نداشت (0/05<P). با این حال ، مقدار تری گلیسیرید و آلبومین در ماهیان تیمار 1 و 2 بیش تر از ماهیان گروه شاهد بود و میزان گلوکز و پروتیین کل با کاهش دوره های گرسنگی کاهش می یابد. نتایج در خصوص عملکرد رشد و تغذیه و بازماندگی و پارامترهای بیوشیمیایی نشان داد که بهترین استراتژی جبرانی در ماهیان با 3 روز گرسنگی  و 12 روز غذادهی رخ داده است و این گونه می تواند در معرض گرسنگی کوتاه مدت بدون هیچ گونه تاثیر قابل توجهی بر رشد و عملکرد تغذیه قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
261 تا 268
لینک کوتاه:
magiran.com/p2560011 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!