شیوه ارزشیابی معلمان از عملکرد دانش آموزان در دوران کرونا و چالش ها و راهکارها(بررسی تجربه زیسته والدین، معلمان و متخصصان)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

هدف بررسی شیوه ارزشیابی معلمان از عملکرد دانش آموزان در دوران کرونا و شناسایی چالش ها و راهکارها جهت غلبه بر مشکلات با استفاده از تجارب زیسته والدین، معلمان و متخصصان است. پژوهش از نوع کیفی است. برای دستیابی به یافته ها، روش پدیدارشناسی (مصاحبه نیمه ساختار یافته) استفاده شد. در این مطالعه 25 معلم ابتدایی و 25 نفر والدین در شهر اردبیل و 14متخصص در سراسر کشور با روش نمونه گیری هدفمند و با معیار اشباع نظری انتخاب گردید. یافته ها نشان داد که معلمان، در دوران کرونا برای ارزشیابی از روش های مختلف استفاده و همچنین با مشکلات متعدد مواجه بودند که برای غلبه بر آنها پیشنهاداتی ارایه شد. والدین نیز ضمن ابراز نظر خود درباره نحوه ارزشیابی معلمان، برای حل چالش ها، راهکارهایی ارایه دادند. در ادامه، در ارتباط با چالش های شناسایی شده طبق نظر معلمان و والدین، با متخصصان صحبت، و جهت غلبه بر آنها راهکارهایی همچون گسترش آموزش ترکیبی، فهماندن فلسفه ارزشیابی و جنبه اخلاقی آن به فراگیران و والدین، توسعه زیرساخت های ارتباطی جهت تعامل، استفاده از نتایج تحقیقات، انجام ارزشیابی های مستمر- فعالیت محور و بصورت عملی و استنباطی، عدم محدودیت در استفاده از شبکه ها، نظارت بر کار معلمان، تاکید بر ارزشیابی به عنوان ابزاری در خدمت یادگیری نه وسیله ی استرس زا، ارزشیابی سطوح بالای دانش شاگردان و دوری از تاکید بر ارزشیابی سطح محفوظات و راهکارهای مختلف دیگر که مفصل تر در بخش یافته ها ارایه شد. بنابراین بر دست اندرکاران لازم است تا با بهرمندی از پیشنهادات والدین، معلمان و به ویژه متخصصان در جهت شناسایی چالش های موجود در امر ارزشیابی شاگردان در عصر کرونا به منظور غلبه بر آنها گام های جدی بردارند.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
23 تا 39
لینک کوتاه:
magiran.com/p2560758 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!