مولفه های تاثیرگذار بر به کارگیری داده های اطلاعاتی با تاکید بر مدیریت دانش

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

داده‌های اطلاعاتی نقشی اساسی در تصمیم سازی و ایجاد بستری مناسب برای اتخاذ تصمیمات دارند، هدف این تحقیق بررسی مولفه‌های تاثیرگذار بر به‌کارگیری داده‌های اطلاعاتی با تاکید بر مدیریت دانش در سازمان‌های اطلاعات است.

روش

مقاله حاضر به لحاظ روش توصیفی- تحلیلی و از نوع پیمایشی است، جامعه آماری این تحقیق عبارت بود از چهارصد نفر از مدیران و کارشناسان امور اطلاعاتی و امنیتی سازمان‌های اطلاعاتی که براساس فرمول کوکران 196 نفر مشخص شدند. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه محقق ساخته بوده و به‌منظور سنجش پایایی آن از آلفای کرونباخ و همچنین نرمال بودن داده‌ها از آزمون کولموگروف- اسمیرنوف و آزمون تک نمونه‌ای T نیز برای تحلیل آماری در نرم‌افزار SPSS استفاده شد.

یافته‌ها:

 یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد، به‌منظور به‌کارگیری داده‌های اطلاعاتی و پیاده‌سازی کامل مدیریت دانش و زیرسیستم‌های آن در سازمان اطلاعات در حوزه‌های تصمیم‌سازی، سه شاخص مدیران دانشی، فرهنگ ‌سازمانی و زیرساخت‌های فناوری از اهمیت اساسی برخوردار هستند.

نتیجه‌گیری:

 کارشناسان و مدیران سازمان اطلاعاتی، اهمیت پیاده‌سازی مدیریت دانش را برای توسعه و پیشبرد اهداف اطلاعاتی، مشارکت در فرآیندهای اطلاعاتی، تصمیم‌سازی‌ها و درنهایت تهیه طرح‌ها و بر‌آوردهای اطلاعاتی مفید و موثر دانسته و به نقش و اهمیت مدیریت دانش و زیرسیستم‌های مرتبط با آن در فرآیندهایی چون تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی‌های مدیران اطلاعاتی، ذخیره‌سازی و به‌روزرسانی دانش سازمانی و به اشتراک‌گذاری آن اذعان داشتند و این امر می‌تواند در پیشبرد اهداف سازمانی، نیل به چشم‌اندازهای ماموریتی و به‌طور کلی دستگاه اطلاعاتی مطلوب، موثر باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
59 تا 84
لینک کوتاه:
magiran.com/p2561794 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!