پلیسی گری و امنیت محوری در سیاست جنایی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

یکی از اهداف مهم هر نظام سیاسی تامین امنیت در ابعاد مختلف آن است لذا در عصر حاضر و در یک تحول گفتمانی، منطبق با این هدف، سیاستگذاری جنایی نیز صبغه امنیتی به خود گرفته و راهبردهای مدیریت جرایم که وظیفه اصلی کنشگران نظام عدالت کیفری از جمله پلیس است را متاثر نموده و  معطوف به سیاست های تقنینی، در رویکردی افتراقی، تحت عنوان «سیاست جنایی امنیت‌گرا» متحول شده اند لذا هدف از این مقاله نیز بررسی موضوع امنیت مداری در سیاست جنایی از لحاظ شکلی و ماهوی و تبیین نقش پلیس در آن است. 

روش

روش پژوهش از نظر هدف کاربردی، از لحاظ روش اجرا، توصیفی - تحلیلی بوده و جمع‌آوری اطلاعات درآن از طریق بررسی اسنادی و با بهره‌گیری از منابع کتابخانه‌ای و مدارک پژوهشی درون و برون‌سازمانی مرتبط با موضوع به عنوان جامعه آماری(مشتمل بر تعداد 26 کتاب و 23 مقاله و 3 رساله دکتری و 2 پایان نامه ارشد که به صورت تمام شمار مورد استفاده واقع شد) و از طریق فیش‌برداری صورت گرفته است.

یافته

در مدل سیاست جنایی امنیت‌مدار، رویکرد جرم‌مداری جایگزین رویکرد مجرم‌محوری گردیده که در آن بر اقدامات سلبی و سخت توسط کنشگران فعال در نظام عدالت کیفری مانند پلیس با هدف ایجاد امنیت حداکثری، تاکید می‌شود و این روند تزاحمات فراوانی را با الزامات حقوق بشری و بایسته های تحقق رویکرد عدالت‌مداری و کرامت‌محوری ایجاد نموده است .

نتیجه‌گیری:

 اصول حاکم بر سیاست جنایی امنیت مدار در دو طیف شکلی و ماهوی قابل بررسی است که اهم آنها را در برخورد با جرایم مهم در عدول از اصول پذیرفته شده نظام عدالت کیفری، اعمال رفتارهای تبعیض آمیز، جرم انگاری های موقت، وسیع و حداکثری، غیرشفاف و سیاست زده و... قابل مشاهده است. پلیس نیز به عنوان یکی از کنشگران اصلی سیاست جنایی در صحنه اجرا بایستی در تدابیری دقیق و ظریف حداکثر تعادل و توازن را بین مصالح امنیتی و مصالح فردی اشخاص ایجاد و این خود محتاج تدوین نوعی سیاست جنایی افتراقی در اجرا خواهد بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
85 تا 116
لینک کوتاه:
magiran.com/p2561795 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!