همبستگی رهبری مدیران و اینرسی سازمانی با نقش میانجی گری طفره روی اجتماعی در کارکنان وزارت ورزش و جوانان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

در دنیای رقابتی امروز کارکنان با بازدهی بالا، بزرگترین مزیت رقابتی برای سازمان ها به حساب می آیند. سبک رهبری یکی از عواملی است که می تواند در بروز این حالت روانی اثرگذار باشد. هدف پژوهش حاضر تعیین همبستگی رهبری زهرآگین و اینرسی سازمانی با نقش میانجی گری طفره روی اجتماعی در بین کارکنان وزارت ورزش و جوانان می باشد. 

روش کار

پژوهش حاضر، توصیفی - همبستگی می باشد. جامعه آماری این پژوهش را 303 تن از مدیران و کارشناسان وزارت ورزش و جوانان تشکیل داده اند که از بین آن ها 181 تن به صورت در دسترس به عنوان نمونه آماری  انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری داده ها شامل پرسشنامه جمعیت شناختی، "مقیاس رهبری زهرآگین" (Toxic Leadership Scale)، "پرسشنامه اینرسی سازمانی"(Organizational Inertia Questionnaire) و "پرسشنامه طفره روی اجتماعی" (Social Loafing Questionnaire) بود. روایی  صوری ابزارها به روش کیفی، روایی سازه به روش روایی همگرا و واگرا مورد بررسی قرار گرفت. همچنین پایایی ترکیبی و پایایی به روش همسانی درونی با محاسبه ضریب آلفا کرونباخ ابزارها نیز بررسی و تایید شد. تحلیل داده ها با نرم افزار اسمارت پی ال اس نسخه 3 و نرم افزار اس پی اس اس نسخه 24 انجام شده است. 

یافته ها

الگو از برازش خوب و قابل قبولی برخوردار بود و تمامی مسیرها (فرضیه ها) با اطمینان بالا مورد تایید قرار گرفتند. تحلیل شاخص های برازش الگو ساختاری حاکی از این بود که الگو دارای برازش مناسب و لذا توانایی بالایی در اندازه گیری متغیر اصلی دارد. ضعیفترین همبستگی بین رهبری زهرآگین با طفره روی اجتماعی می باشد.

نتیجه گیری

با حضور متغیر میانجی طفره روی اجتماعی در رابطه بین رهبری زهرآگین و اینرسی سازمانی برای مسیر مستقیم بین رهبری زهرآگین و اینرسی سازمانی معنادار می باشد. الگو دارای برازش مناسب و توانایی بالایی در اندازه گیری متغیر اصلی دارد. همچنین ضعیفترین همبستگی بین رهبری زهرآگین با طفره روی اجتماعی می باشد. پیشنهاد می شود مدیران وزارت ورزش و جوانان، با مهم شمردن سبک سرپرستی سازمان میتوان از بروز رفتارهای مخرب کارکنان از جمله طفره روی جلوگیری کرد و عملکرد آن ها را بهبود بخشید و مانع از هدایت آن ها به سمت ترک سازمان شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
81 تا 94
لینک کوتاه:
magiran.com/p2561808 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!