ناحیه بندی خودکار تومور مغزی در تصاویر چندمدالیته ی تشدید مغناطیسی با استفاده از آنالیز تقارن و مدل فعال

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

مقدمه:

 تومور مغزی در اثر رشد غیرطبیعی سلول های مغز به وجود می آید که بیشترین آمار مرگ ومیر را دارد. ناحیه بندی تومور مغزی، برای جداکردن بافت های غیرطبیعی از بافت های طبیعی مغز استفاده می شود. ناحیه بندی دستی تومورهای مغزی در تصاویر تشدید مغناطیسی زمان بر است و مستعد خطای انسانی است؛ بنابراین ایجاد ناحیه بندی خودکار تومور مغزی در این تصاویر از نظر پزشکی، کار مهم و چالش برانگیز است.

روش ها

در این پژوهش، روشی مبتنی بر کانتور فعال برای ناحیه بندی خودکار تومور مغزی در تصاویر تشدید مغناطیسی چندمدالیتی پیشنهاد شده است. در روش پیشنهادی، در مرحله ی اول با استفاده از تقارن ساختارهای مغز در دو نیم کره، ناحیه ی توموردار استخراج می شود، سپس با استفاده از روش فازی مبتنی بر کرنل، مرز تقریبی تومور شناسایی می گردد. در مرحله ی دوم، کانتور فعال برای ناحیه بندی تومور مغزی در تصاویر تشدید مغناطیسی چندمدالیتی با استفاده از کانتور اولیه ای که بر اساس مرز شناسایی شده در مرحله ی اول، تعریف شده است، به کار می رود.

یافته ها

روش پیشنهادی با استفاده از مجموعه ی داده BraTS2017 که شامل تومورهای گلیوما درجه ی بالا و درجه ی پایین است، ارزیابی شد. در مقایسه با سایر روش های مبتنی بر کانتور فعال، نتایج ارزیابی ها بر اساس معیارهای دایس (033/0 22/95)، جاکارد (062/0 10/91)، حساسیت (059/0 79/94) و اختصاصیت (003/0 70/99)، نشان داد که روش پیشنهادی در این پژوهش، عملکرد بهتری در ناحیه بندی خودکار تومور دارد.

نتیجه گیری

روش ناحیه بندی خودکار تومور پیشنهادی در این پژوهش، نتایج ناحیه بندی بهتری را در مقایسه با سایر روش های مبتنی بر کانتور فعال به دست آورد.

زبان:
فارسی
صفحات:
343 تا 358
لینک کوتاه:
magiran.com/p2562087 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!