نقش سواد سلامت الکترونیک بر سلامت روانی افراد در همه گیری کووید-19: مروری نظام مند

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

ویروس کووید_19در سال 2019 از چین آغاز شد و به سرعت در سراسر جهان گسترش یافت. این بیماری باعث اضطراب و ترس در انسان می شود و بر سلامت روان تاثیر منفی گذاشته است. توسعه سریع فناوری اطلاعات و ارتباطات بر تمامی زمینه ها از جمله مراقبت های بهداشتی تاثیر گذاشته است. با توجه به ازدیاد منابع الکترونیک که محتوای سلامت تولید می کنند، داشتن سواد سلامت کافی یک الزام به نظر می رسد. در نتیجه هدف از این مطالعه مروری نظام مند شناسایی ارتباط بین سواد سلامت الکترونیک و وضعیت روانی افراد در دوران همه گیری کووید-19 است.

روش ها

این مطالعه مروری با روش نظام مند به جست وجوی مطالعات و مقالات در حوزه سواد سلامت الکترونیک و وضعیت روانی افراد در بانک های اطلاعاتی وب آوساینس، اسکوپوس و پابمد پرداخت. ازکلیدواژه های «سواد سلامت الکترونیک»، «کووید-19» و «وضعیت روانی» به صورت انگلیسی و ترکیبی برای جست وجو استفاده شده است. همه انواع مقالات که ارتباط بین سواد سلامت الکترونیک و وضعیت روانی افراد در دوران کووید-19 را بررسی بودند، بدون محدودیت زمانی ارزیابی شدند. مقالات با استفاده از چک لیست پریزما بررسی شدند. از مجموعه 116 مقاله جست وجو شده در نهایت 6 مقاله وارد مطالعه شدند.

یافته ها

جامعه نمونه اکثر مقالات منتخب مطالعه، بین 18 تا 65 سال داشتند. در تمامی مطالعات به نقش مثبت سواد سلامت الکترونیک بر سلامت روانی افراد اشاره شده است. مطالعات نشان دادند سواد سلامت الکترونیک از طریق افزایش آگاهی و مهارت های مقابله ای افراد به کاهش ترس از کووید-19، افزایش تاب آوری و رفاه، حمایت از بهزیستی روانی و در نهایت به بهبود کیفیت زندگی افراد منجر می شود.

نتیجه گیری

بهره مندی از سواد سلامت الکترونیک می تواند به کاهش بسیاری از مشکلات روحی روانی در میان بیماران،کادردرمان و افراد جامعه منجر شود. به نظر می رسد انجام اقداماتی که سبب افزایش سواد سلامت الکترونیک افراد جامعه شود موجب بهبود وضعیت سلامت عمومی آنان خواهد شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
396 تا 406
لینک کوتاه:
magiran.com/p2562135 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!