ارزیابی پایداری محیط زیستی الگوهای حمل ونقل درون شهری بجنورد با استفاده از شاخص ردپای بوم شناختی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیشینه و هدف

در دهه های اخیر با گسترش روزافزون شهرها، افزایش جمعیت و توسعه حمل ونقل شهری، موضوع توسعه پایدار محیط زیستی به یکی از مباحث بسیار مهم در علوم مختلف بدل گشته است. توسعه پایدار محیط زیستی به عنوان رویکردی موثر در مقابله با گرمایش زمین و تغییرات آب وهوایی مطرح است. از اصلی ترین علل گرمایش زمین و ناپایداری محیط زیستی، تولید بیش از حد گازهای گلخانه ای است. بیشترین حجم و تاثیر در بین گازهای گلخانه ای مربوط به کربن دی اکسید است. حمل ونقل شهری به عنوان بخش جداناپذیر و بسیار مهم از شهر و زندگی شهری به طور فزاینده ای در حال انتشار کربن دی اکسید است. تولید کربن دی اکسید اگر بیشتر از ظرفیت تحمل شهر باشد، پایداری محیط زیستی را در بلندمدت به خطر می اندازد. شاخص ردپای بوم شناختی به عنوان روشی یکپارچه برای محاسبه ظرفیت تحمل منطقه بر اساس تولید کربن و ارزیابی پایداری محیط زیستی در بسیاری از کشورهای جهان در سطوح مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. ردپای بوم شناختی به طورکلی معیاری برای محاسبه میزان زمین مورد نیاز برای جذب کربن تولیدشده توسط انسان است و پایداری یا عدم پایداری محیط زیستی محدوده تعیین شده را بر اساس حجم کربن تولید شده نشان می دهد. از این رو محاسبه ردپای بوم شناختی الگوهای مختلف حمل ونقل شهری امری ضروری است. از آن جایی که شهر بجنورد در سال های اخیر و پس از تبدیل شدن به مرکز استان افزایش چشمگیر جمعیت و گسترش ناگهانی را تجربه نموده است و حجم سفرهای درون شهری در این شهر چند برابر افزایش پیدا کرده است، این تحقیق به ارزیابی پایداری محیط زیستی الگوهای حمل ونقل درون شهری بجنورد با استفاده از شاخص ردپای بوم شناختی می پردازد.

مواد و روش ها:

 پژوهش کاربردی حاضر با روش توصیفی- تحلیلی به ارزیابی پایداری محیط زیستی حمل ونقل درون شهری بجنورد می پردازد. به این منظور داده های مورد نیاز از جمله تعداد سفرها و جابه جایی های روزانه و متوسط مسافت طی شده در هر سفر برای هر الگو سفر را با مراجعه به اسناد و گزارش ها و نیز مراجعه حضوری به ارگان های مربوطه گردآوری نموده و سرانه ردپای بوم شناختی حمل ونقل درون شهری بجنورد را محاسبه کرده است. در نهایت با استاندارد جهانی سرانه ردپای بوم شناختی حمل ونقل درون شهری مقایسه می نماید.

نتایج

در پژوهش حاضر مشخص شد از پنج الگوی حمل ونقلی خودرو شخصی، تاکسی، اتوبوس، مینی بوس و موتورسیکلت، فقط دو الگو اتوبوس و مینی بوس از نظر محیط زیستی پایدار هستند و خودرو شخصی نیز ناپایدارترین الگو است که سرانه ردپای بوم شناختی آن 9 برابر سرانه استاندارد جهانی است. این پژوهش نشان می دهد که به طورکلی سیستم حمل ونقل شهر بجنورد از نظر زیست محیطی ناپایدار است زیرا حجم دی اکسید کربن تولیدشده توسط این سیستم بسیار بیشتر از ظرفیت جذب کربن دی اکسید توسط زمین های شهر است.

بحث:

 با توجه به افزایش تمایل به استفاده بیشتر از خودرو شخصی و روند مهاجرت به شهر در آینده این معضلات بیشتر از پیش خواهد شد و روند تاثیرات سوء اکولوژیکی بر شهر بجنورد سرعت می گیرند که این امر اقدامات فوری و برنامه ریزی دقیق را می طلبد.

زبان:
فارسی
صفحات:
86 تا 97
لینک کوتاه:
magiran.com/p2564101 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!