ارتباط بین سیستم های طبقه بندی عملکرد در کودکان با فلج مغزی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

فلج مغزی گروهی از اختلالات پاسچر و حرکت است که باعث محدودیت حرکتی می شود و به یک اختلال غیر پیش رونده در مغز در حال رشد مربوط است. طبقه بندی بین المللی عملکرد ناتوانی و سلامت، بر توانایی های عملکردی معمول کودک تاکید می کند. ابزارهایی برای طبقه بندی، توصیف و ارزیابی نحوه عملکرد کودک در فعالیت های روزانه، مانند راه رفتن، دستکاری اشیا و ارتباطات روزمره ایجاد شده است در مطالعه حاضر هدف، بررسی ارتباط بین سیستم های طبقه بندی (عملکرد حرکتی درشت، توانایی دستی، عملکرد ارتباطی و توانایی خوردن و آشامیدن) در کودکان با فلج مغزی است.

روش بررسی

این مطالعه به روش همبستگی مقطعی از نوع توصیفی تحلیلی اجرا شد. کودکان با فلج مغزی 12 تا 144 ماه مراجعه کننده به کلینیک ها و مراکز توان بخشی دولتی و خصوصی در سال 1398 در سطح شهر تهران و اراک به صورت در دسترس وارد مطالعه شدند. پس از تکمیل پرسش نامه اطلاعات جمعیت شناختی توسط مراقب اصلی کودک، سیستم طبقه بندی عملکرد حرکتی درشت، توانایی دستی، ارتباطی و توانایی خوردن و آشامیدن توسط درمانگر کودک با فلج مغزی تکمیل شد.

یافته ها:

 در مطالعه حاضر 154 شرکت کننده با میانگین سنی 49/45 ماه با انحراف معیار32/22 حضور داشتند. از این تعداد 87 نفر (56/5 درصد) پسر و 67 نفر (43/5 درصد) دختر بودند. ازنظر سیستم طبقه بندی عملکرد حرکتی درشت، توزیع بیشترین درصد در سطح ΙΙ و IV به ترتیب 31/2 و 26 بود. به عبارتی بیش از 57 درصد کودکان در این 2 سطح توزیع شده بودند. ازنظر سیستم طبقه بندی توانایی دستی، توزیع بیشترین درصد در سطح ΙΙ، ΙΙΙ و IV به ترتیب 28/6، 22/1و 20/8 بود. به عبارتی بیش از 70 درصد کودکان در این 3 سطح توزیع شده بودند. ازنظر سیستم طبقه بندی توانایی خوردن و آشامیدن تقریبا توزیع تمامی سطوح برابر بود به جز سطح V با 4/3 درصد کمترین درصد را داشت. ازنظر سیستم طبقه بندی عملکرد ارتباطی توزیع بیشترین درصد در سطح V و IV به طور یکسان 23/5 درصد بود. در بررسی ارتباط بین سیستم های عملکردی با هم در تمامی موارد ارتباط معناداری مشاهده شد. (سیستم طبقه بندی توانایی دستی و سیستم طبقه بندی عملکرد حرکتی درشت  r=0/672، سیستم طبقه بندی عملکرد ارتباطی و سیستم طبقه بندی عملکرد حرکتی درشت  r=0/581، سیستم طبقه بندی توانایی خوردن و آشامیدن و سیستم طبقه بندی عملکرد حرکتی درشت r=0/593، سیستم طبقه بندی عملکرد ارتباطی و سیستم طبقه بندی توانایی دستی  r=0/555، سیستم طبقه بندی توانایی خوردن و آشامیدن و سیستم طبقه بندی توانایی دستی  r=0/644، سیستم طبقه بندی توانایی خوردن و آشامیدن و سیستم طبقه بندی عملکرد ارتباطی  r=0/547) (P<0/01).

نتیجه گیری: 

به نظر می رسد کودکانی که محدودیت عملکرد حرکتی بیشتری دارند در دیگر سیستم های طبقه بندی عملکرد نیز محدودیت بیشتری را نشان می دهند. البته تعداد مطالعات در این زمینه محدود و نیازمند بررسی بیشتری است.

زبان:
فارسی
صفحات:
502 تا 517
لینک کوتاه:
magiran.com/p2564269 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!