مقایسه درد ذهنی، فاجعه سازی درد و ترس از زایمان در زنان نخست زا با و بدون اختلال افسردگی پس از زایمان (مطالعه موردی بیمارستان معتضدی کرمانشاه)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

باوجود اینکه زایمان و صاحب فرزند شدن برای زنان نقطه عطف و رویداد خوشایندی تلقی می شود، دوره پس از زایمان با پیامدها و رویدادهای ناخوشایندی همراه است که زمینه ساز تغییرات زیادی برای مادران است. به همین دلیل، نیاز به مراقبت زنان در این دوران و شناسایی دقیق ویژگی های این دوران غیرقابل انکار است. پژوهش حاضر با هدف بررسی مقایسه درد ذهنی، فاجعه سازی درد و ترس از زایمان در زنان نخست زا با و بدون اختلال افسردگی پس از زایمان انجام شد.

روش کار

این پژوهش یک مطالعه توصیفی-مقطعی و طرح آن علی-مقایسه ای بود. جامعه آماری شامل تمام زنان نخست زای شهر کرمانشاه بودند که در بازه زمانی اسفند 1400 تا اردیبهشت 1401به مرکز درمانی معتضدی مراجعه کرده بودند. از میان افراد جامعه بر اساس فرمول کوکران، تعداد 243 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش نمونه گیری غیراحتمالی و به شیوه در دسترس بود. برای جمع آوری داده ها از پرسش نامه های افسردگی پس از زایمان ادینبرگ (2004)، درد ذهنی اورباخ و میکلینسر (2003)، فاجعه سازی درد سالیوان، بیشاپ و پیویک (1995) و پرسش نامه ترس از زایمان (نگرش به زایمان) هارتمن (1998) استفاده شد. داده ها با آزمون تحلیل واریانس چندمتغیری در نرم افزار SPSS نسخه 27 در سطح 05/ 0 تحلیل شدند.

یافته ها:

 نتایج حاکی از آن بود که میانگین نمرات درد ذهنی (66/49= M، 60/65=F)، فاجعه سازی درد (85/46=M،40/66=F) و ترس از زایمان (50/22 = M، 65/01 = F) در زنان نخست زا با اختلال افسردگی پس از زایمان به طور معناداری بیشتر از زنان نخست زا بدون اختلال افسردگی پس از زایمان بود (0/05>P).

نتیجه گیری: 

بر اساس نتایج به دست آمده از پژوهش حاضر و در پیوند با ادبیات پژوهش می توان اظهار داشت که هیجان های فرد مانند ترس، تحریف های شناختی چون فاجعه سازی و ذهنیت افراد در ادراک از درد و آسیب پذیری در افسردگی پس از زایمان دخیل هستند

زبان:
فارسی
صفحات:
88 تا 98
لینک کوتاه:
magiran.com/p2564865 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!