عوامل موثر بر توسعه گردشگری سلامت و اثرات آن بر بهزیستی جامعه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

گردشگری سلامت، به عنوان شکل جدیدی از گردشگری، به دلیل داشتن مزیت رقابتی و رونق روزافزون، اهمیت بیشتری نسبت به سایر اشکال گردشگری دارد. هدف از این پژوهش، شناسایی عوامل موثر بر توسعه گردشگری سلامت و اثرات آن بر بهزیستی جامعه می باشد.

روش کار

پژوهش حاضر رویکردی ترکیبی دارد و یک مطالعه استقرایی می باشد. جامعه آماری پژوهش در فاز کیفی؛ اساتید دانشگاهی و مدیران و متخصصان گردشگری سلامت و در فاز کمی؛ شرکت های گردشگری، هتل داران و متولیان و کارکنان مراکز سلامت بودند. مشارکت کنندگان در فاز کیفی 15 نفر که با روش گلوله برفی و در فاز کمی 306 نفر که با روش نمونه گیری طبقه ای انتخاب شدند. گردآوری داده ها با استفاده از مصاحبه و پرسشنامه صورت گرفت. تحلیل داده ها در فاز کیفی با کمک نرم افزار Maxqda-10 و سپس با استفاده از روش معادلات ساختاری و در فاز کمی با نرم افزارهای SPSS  و SmartPLS انجام گرفت.

یافته ها

در کل مصاحبه ها؛ کد امکانات بهداشتی و درمانی با 41 بار و کدهای توسعه روابط و زیرساخت های گردشگری با 26 و 21 بار تکرار، به ترتیب بیشترین و کدهای تخصصی‫کردن خدمات و رعایت ایمنی با 2 بار تکرار کمترین فراوانی را داشتند. در ادامه، از کدگذاری باز انجام شده، 100 کد در 20 مفهوم اصلی به عنوان مفاهیم اصلی پژوهش استخراج شدند. در فاز کمی، نتایج ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی متغیرها، با توجه به حدود سرحد 6/0 و 7/0، با روش SmartPLS برای این دو معیار در تمامی سازه های پژوهش، بیشتر از 8/0 و مورد قبول می باشند.

نتیجه گیری

نتایج تحقیق نشان می دهد توسعه گردشگری سلامت، ابزاری برای توسعه جامعه محسوب شده و موجب افزایش سرمایه گذاری در بخش های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جامعه، اشتغال زایی، افزایش درآمد و رضایت و نشاط مردم می شود و موجبات توسعه رفاه، بهبود کیفیت زندگی و بهزیستی آنان را فراهم می آورد.

زبان:
فارسی
صفحات:
495 تا 514
لینک کوتاه:
magiran.com/p2565717 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!