بررسی تاثیر کلاس های آمادگی برای زایمان بر آگاهی، نگرش و ترجیح نوع زایمان مادران نخست‫زای شهرستان کبودرآهنگ در سال های 1400-1399

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

یکی از علل تمایل زنان به انتخاب سزارین، عدم آگاهی کافی و نگرش منفی نسبت به زایمان طبیعی است. باتوجه به نبود مطالعات کافی در این زمینه، این مطالعه نیمه تجربی با هدف تعیین تاثیر کلاس های آمادگی برای زایمان بر آگاهی، نگرش و ترجیح نوع زایمان مادران نخست زا انجام شد.

روش کار

مطالعه حاضر یک مطالعه نیمه تجربی شاهددار با دوگروه آزمون وکنترل همراه با دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون بود که تعداد 100 زن باردار نخست زای بدون اندیکاسیون قطعی سزارین با سن حاملگی بیش از 19 هفته از مراکز جامع سلامت شهرستان کبودرآهنگ به صورت نمونه گیری چندمرحله ای تصادفی و سپس از طریق توالی تخصیص به دو گروه آزمون و کنترل به طور مساوی تقسیم شدند. گروه مداخله در 8 جلسه مشاوره گروهی هر جلسه (45 دقیقه تیوری و 45 دقیقه عملی) شرکت داده شدند. آموزش شامل مزایای زایمان طبیعی، خطرات سزارین و مراقبت دوران بارداری بود. گروه کنترل فقط مراقبت های معمول را دریافت کردند. اطلاعات دموگرافیگ، آگاهی و نگرش قبل و پس از پایان مطالعه توسط دو گروه تکمیل و مقایسه شد.

یافته ها

دو گروه از نظر میانگین سنی، سطح تحصیلات، وضعیت اشتغال، پوشش بیمه، و درآمد خانوار، تفاوت آماری معنی داری نداشتند. میانگین نمرات آگاهی، نگرش و فراوانی انتخاب روش زایمان در هر دو گروه قبل از شروع مطالعه تفاوت آماری معنی داری نشان نداد. پس از مداخله میانگین نمرات نگرش و آگاهی در گروه مداخله به طور معنی داری افزایش پیدا کرد (001/0p=). در پایان مطالعه 83 درصد افراد گروه مداخله و 2/56 درصد گروه کنترل روش زایمان طبیعی را ترجیح دادند (015/0p=).

نتیجه گیری

کلاس های آمادگی برای زایمان می تواند بر افزایش آگاهی و نگرش بیشتر نسبت به زایمان طبیعی و کمک به ترجیح آگاهانه روش زایمان طبیعی کمک کند. لذا می توان با افزایش پوشش کلاس های آمادگی برای زایمان و تشویق مادران به شرکت در این کلاس ها، میزان سزارین، به خصوص سزارین الکتیو را در سطح کشور کاهش داده و پیامدهای مادری و نوزادی را بهبود بخشید.

زبان:
فارسی
صفحات:
548 تا 559
لینک کوتاه:
magiran.com/p2565721 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!