بررسی ارتباط بارکاری ذهنی و فرسودگی شغلی مراقبان سلامت در مراکز بهداشت و مراکز تجمیعی واکسیناسیون کرونا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

پاندمی کرونا با به چالش کشیدن تشکیلات و تمهیدات بهداشتی و درمانی، سبب تلفات انسانی ناگوار در سطح جهان شده است. هدف از این مطالعه بررسی رابطه بارکاری ذهنی با فرسودگی شغلی مراقبین سلامت در مراکز بهداشت و مراکز تجمیعی واکسیناسیون کرونا در شهر اردبیل بود.

روش کار

مطالعه حاضر از نوع توصیفی- همبستگی بود که در سال 1401 انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مراقبین سلامت مراکز بهداشت و مراکز تجمیعی واکسیناسیون کرونای شهر اردبیل به تعداد 184 بود. روش نمونه گیری بصورت تمام شمار بود. داده ها با استفاده از پرسشنامه های بارکاری ذهنی و فرسودگی شغلی مسلاچ جمع آوری شدند که روایی آن توسط اساتید متخصص تایید و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ پرسشنامه های بارکاری ذهنی و فرسودگی شغلی بترتیب 90/0 و 85/0 برآورد گردید و از آزمون همبستگی پیرسون و تی تک نمونه ای به وسیله نرم افزار SPSS-18 استفاده شد.

یافته ها

بین مولفه های بارکاری ذهنی و فرسودگی شغلی مراقبین سلامت رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد (82/0 r= و 001/0≥p) و همچنین بین سن با میزان بارکاری ذهنی مراقبین سلامت رابطه معکوس و معنی داری (001/0 ≥p، 29/0-r=) و بین سن و میزان فرسودگی شغلی آنها رابطه مثبت و معنی داری (001/0 ≥p، 77/0 r=) وجود دارد، وضعیت بارکاری ذهنی (35/67) و فرسودگی شغلی (27/3) مراقبین سلامت از سطح متوسط بالاتر بود.

نتیجه گیری

پاندمی کرونا باعث افزایش میزان بارکاری ذهنی و فرسودگی شغلی مراقبین سلامت شده از این رو انجام مداخلات روان شناسی و اقدام حمایتی برای حفظ سلامتی کارکنان در دوران همه گیری و بعد از آن ضروری است.

زبان:
فارسی
صفحات:
560 تا 572
لینک کوتاه:
magiran.com/p2565722 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!