بررسی عوامل اجتماعی موثر بر شاخص DMFT در بزرگسالان یک جمعیت ایرانی در سال 1395: مطالعه توصیفی مقطعی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

سلامت دهان به عنوان یک شاخص از کل بدن بوده که بر جنبه های روانی و عملکردی افراد تاثیر می‫گذارد. افت وضعیت سلامت دهان یکی از مهمترین چالش‫های سیاست‫های سلامت پیش رو می باشد، که بهبود فاکتورهای اجتماعی یکی از راه‫های غلبه بر این مشکل است. مطالعه حاضر با هدف بررسی عوامل اجتماعی- اقتصادی موثر بر شاخص DMFT در بزرگسالان شهر شاهدیه در مطالعه کوهورت سال 1395 انجام شد.

روش کار

این مطالعه بر اساس پروتکل کوهورت شاهدیه یزد بوده و بر روی بزرگسالان 70-35 ساله انجام شد. متغیرهای عوامل اجتماعی- اقتصادی را از پرسشنامه مربوطه استخراج و رابطه آنها با شاخص DMFT بررسی شد.

یافته ها

میانگین سنی افراد مورد بررسی 48/48 بود. میانگین DMFT در جمعیت مورد بررسی و با احتساب موارد بی‫دندانی کامل 77/19 بود و وضعیت تاهل رابطه ای با شاخص DMFT نداشت ولی با تعداد دندان پوسیده ارتباط معنی‫داری داشت. کمترین میانگین شاخص DMFT در گروه دارای سطح تحصیلات دکتری بود. مسواک زدن با کاهش شاخص DMFT ارتباط معنی‫دار و مستقیمی داشت. بیشترین میانگین تعداد دندان های ترمیم شده در گروهی با عادت استفاده از غذای پرنمک بوده و شاخص DMFT با دفعات نخ دندان، رابطه معنی داری داشت.

نتیجه گیری

نقش تحصیلات و وضعیت اقتصادی- اجتماعی به عنوان عوامل موثر بر رعایت بهداشت و معاینات و درمان‫های منظم پیشگیرانه- به عنوان عامل اصلی در کاهش شاخص‫های بیماری و پوسیدگی- اساسی‫تر بوده و به صورت مستقیم باعث افزایش سطح آگاهی، نگرش و عملکرد افراد و به دنبال آن باعث بهبود وضعیت بهداشت دهان و دندان می‫شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
573 تا 589
لینک کوتاه:
magiran.com/p2565723 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!