طراحی و توسعه پرسشنامه ارزیابی روشنایی محیط های کاری بیمارستان ها

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

روشنایی از مهمترین فاکتورهای محیطی است که روی آسایش بینایی، کیفیت خواب، حوادث شغلی و اختلالات اسکلتی عضلانی تاثیر می گذارد. هدف این مطالعه طراحی و توسعه ابزاری برای ارزیابی ذهنی روشنایی در محیط های کاری بیمارستان ها بود.

روش کار

این مطالعه روی 180 نفر از پرسنل بیمارستانی در ایران صورت گرفت. ابتدا، پرسشنامه های موجود بررسی و سوالاتی در قالب پرسشنامه طراحی شد. جهت بررسی روایی پرسشنامه نظر متخصصین در این زمینه کسب و پرسشنامه ای شامل 7 بخش اصلی و یک بخش با عنوان «پیشنهادات بهبود روشنایی» تدوین شد. روایی محتوای پرسشنامه با استفاده از شاخص CVI و پایایی آن با تکمیل پر سشنامه توسط کارکنان بیمارستان، بررسی شد. اعتبارسنجی پرسشنامه، اندازه گیری و ارزیابی روشنایی بر اساس استاندارد انجمن مهندسین روشنایی آمریکای شمالی (IESNA) انجام و با نتایج پرسشنامه مقایسه گردید.

یافته ها

مقدار ضریب آلفای کرونباخ پرسش نامه، 901/0 و مقدار CVI آن 97/0 برآورد شد. کمترین و بیشترین شدت روشنایی موضعی به ترتیب برابر 67/55 و 80/980 لوکس بود. بین میانگین امتیاز وضعیت روشنایی پرسشنامه و شدت روشنایی در ایستگاه های کاری رابطه معنادار مثبتی وجود داشت (001/0>p، 716/0=r). 8/72 درصد ایستگاه های کاری روشنایی مطلوبی داشتند که نتایج ارزیابی پرسشنامه در این ایستگاه ها وضعیت روشنایی خوب و خیلی خوب را نشان می داد.

نتیجه گیری

پرسش نامه ارزیابی ذهنی روشنایی محیط کاری بیمارستان ها، روایی و پایایی مناسبی داشت. با توجه به ساده‫بودن و دربرداشتن حیطه های مختلف مرتبط با آسایش بینایی و همچنین راهکارهای اصلاح سامانه روشنایی، استفاده از این ابزار جهت ارزیابی و بهبود روشنایی محیط های کاری بیمارستان ها توصیه می گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
590 تا 603
لینک کوتاه:
magiran.com/p2565724 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!