تاثیر قابلیت های فناوری اطلاعات و ارتباطات بر عملکرد نوآوری: نقش میانجی قابلیت های مدیریت دانش، قابلیت نوآوری و انعطاف پذیری نوآوری محصول

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

امروزه فناوری اطلاعات و ارتباطات راه حلی کلیدی برای توسعه همه جانبه و توانمندسازی شرکت ها است و امکان بهره برداری از فرصت های جدید را میسر می سازد. لذا هدف از این مطالعه بررسی تاثیر قابلیت های فناوری اطلاعات و ارتباطات بر عملکرد شرکت ها با تبیین نقش میانجی قابلیت های مدیریت دانش، انعطاف پذیری نوآوری محصول و قابلیت نوآوری است.

روش شناسی:

 این تحقیق دارای رویکردی کمی و از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش گردآوری داده ها، توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل کارکنان و مدیران شرکت های بیمه ایرانی بود و حجم نمونه با کمک نرم افزار جی پاور3 تعداد 244 نفر برآورد شد. تعداد 231 پرسشنامه طی یک پیمایش آنلاین، به روش نمونه گیری غیر تصادفی در دسترس گردآوری و با دو نرم افزار اس پی اس اس 26 و اسمارت پی ال اس3   تحلیل شدند. روایی ابزار پژوهش از طریق روایی محتوا و سازه و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی تایید شد.

یافته ها

بر اساس تحلیل داده های پژوهش، تاثیر قابلیت های فناوری اطلاعات و ارتباطات بر قابلیت نوآوری رد شد اما این متغیر به طور مستقیم و غیر مستقیم از طریق قابلیت های مدیریت دانش و انعطاف پذیری نوآوری محصول بر عملکرد نوآوری شرکت های بیمه تاثیر مثبت و معنادای دارد.

نتیجه گیری

قابلیت های فناوری اطلاعات و ارتباطات با تقویت قابلیت های شرکت های بیمه در  مدیریت دانش و انعطاف پذیری نوآوری محصول و ایجاد امکان خلاقیت و نوآوری نقش مهمی در بهبود قابلیت و عملکرد نوآوری این شرکت ها در صنعت بیمه دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
57 تا 82
لینک کوتاه:
magiran.com/p2568405 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!