اثر آتورواستاتین بر میزان هورمون های جنسی و شاخص استرس اکسیداتیو در سندرم تخمدان پلی کیستیک القا شده توسط لتروزل در موش های صحرایی ماده بالغ نژاد ویستار

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

آتورواستاتین در حال حاضر یکی از رایج ترین داروهای بیماری های قلبی عروقی است و به طور عمده برای کنترل عوامل خطر در بیماری های قلبی عروقی به خوبی اثر بخشی اش مورداستفاده قرار می گیرد. سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) یک اختلال شایع غدد درون ریز در زنان در سن باروری است و اغلب با یک سندرم متابولیک همراه است. در مطالعه حاضر اثر آتورواستاتین بر سندرم تخمدان القاء شده با لتروزول در موش های رت بالغ نژاد ویستار مورد بررسی قرار گرفت. در این مطالعه تجربی، رت ها به صورت تصادفی به 8 گروه تقسیم بندی شدند. کنترل سالم، آتورواستاتین به تنهایی (دوزهای 10، 50 و 100 میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن به طور خوراکی به صورت روزانه)، آتورواستاتین (10، 50 و 100 میلی گرم بر کیلوگرم به صورت خوراکی و روزانه) همراه با لتروزول (1 میلی گرم بر کیلوگرم به طور خوراکی و روزانه) مصرف می کردند و تیمار به ترتیب انجام شد. تجویز آتورواستاتین 30 دقیقه قبل از دوز اول لتروزول آغاز شد و تا 30 روز ادامه داشت. حیوانات 24 ساعت بعد از آخرین دوز تیمار تشریح شدند. نمونه های خون از طریق خونگیری از قلب جمع آوری شد. سرم برای تعیین میزان استرادیول، LH، FSH تستوسترون جدا و ارزیابی شد. علاوه بر این فعالیت آنتی اکسیدانی به وسیله اندازه گیری سطوح سوپراکسید دسموتاز (SOD)، کاتالاز (CAT)، گلوتاتیون پراکسیداز (GPX) و مالون دی آلدیید (MDA) در تخمدان هموژن شده آزمایش و بررسی شد. تیمار با آتورواستاتین به صورت معنی داری اختلال هورمونی PCOS القاء شده را بهبود بخشید. آتورواستاتین میزان آنزیم های آنتی اکسیدانی شامل SOD، CAT، GPX را افزایش داد در حالی که میزان MDA را کاهش داد. مطالعات فوق اثرات محافظتی آتورواستاتین را برروی PCOS القاء شده با لتروزول در رت های آسیب دیده اثبات کرد. نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که تیمار با آتورواستاتین ممکن است بر PCOS القاء شده با لتروزول در رت ها سودمند است.

زبان:
فارسی
صفحات:
105 تا 119
لینک کوتاه:
magiran.com/p2568597 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!