ارتباط بین روان رنجورخویی، برون گرایی، وظیفه شناسی و زیرمولفه های آن ها با کیفیت زندگی بیماران مبتلا به نشانگان روده تحریک پذیر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

نشانگان روده تحریک پذیر نوعی اختلال گوارشی است که با تغییر در اجابت مزاج و درد یا ناراحتی شکمی مشخص می شود و می تواند به نحو قابل ملاحظه ای کیفیت زندگی را مختل می کند. شخصیت اثر مهمی بر کیفیت زندگی مرتبط با سلامت دارد؛ ولی تاثیر آن بر کیفیت زندگی نشانگان روده تحریک پذیر هنوز مشخص نیست، لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط بین روان رنجورخویی، برون گرایی، وظیفه شناسی و زیرمولفه های آن ها با کیفیت زندگی بیماران مبتلا به نشانگان روده تحریک پذیر انجام گرفته است.

روش بررسی

مطالعه حاضر از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه مورد مطالعه بیماران مبتلا به نشانگان روده تحریک پذیر مراجعه کننده به مطب خصوصی متخصص گوارش در شهر تهران در سال 1400 بود. نمونه ها به تعداد 223 نفر و به صورت مستمر انتخاب شدند. داده ها با استفاده از فرم کوتاه پرسشنامه 5 عاملی نیو و پرسشنامه کیفیت زندگی بیماران مبتلا به نشانگان روده تحریک پذیر گردآوری و با استفاده از آمار توصیفی و آنالیز رگرسیون در سطح اطمینان 95% در نرم افزار SPSS نسخه 24 مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.

یافته ها

میانگین نمره کیفیت زندگی بیماران مبتلا به نشانگان روده تحریک پذیر 55/20±68/57 به دست آمد. آنالیز رگرسیون نشان داد که زیرمولفه های شخصیتی خودسرزنشی (001/0p<، 376/0-=β) و عواطف مثبت (020/0=p، 160/0=β) مهم ترین پیش بینی کننده های کیفیت زندگی بیماران مبتلا به نشانگان روده تحریک پذیر بودند. زیرمولفه های شخصیتی خودسرزنشی و عواطف مثبت در مجموع 6/22% از واریانس کیفیت زندگی بیماران مبتلا به نشانگان روده تحریک پذیر را پیش بینی می کردند.

نتیجه گیری

یافته های پژوهش حاضر نشان داد که نمره زیرمولفه‎ های شخصیتی خودسرزنشی و عواطف مثبت به طور معناداری نمره کیفیت زندگی بیماران مبتلا به نشانگان روده تحریک پذیر را پیش بینی می کنند. لذا به نظر می رسد در کنار درمان های دارویی معمول برای بیماران مبتلا به نشانگان روده تحریک پذیر، توجه به زیرمولفه های شخصیتی (به خصوص خودسرزنشی و عواطف مثبت) در بهبود کیفیت زندگی این بیماران موثر باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
335 تا 348
لینک کوتاه:
magiran.com/p2568811 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!